dinsdag 21 april 2009
Persbericht
Zingt
U Graag
Swingend
Senioren Popkoor
15
mei 2009
voor meer informatie...>>Vergezel
Redactie
Maartje Pronk
maandag 16 juni 2008
Persbericht
Verzet
Museum
Drie
meiden in verzet
Hannie
Schaft en de zusjes Oversteegen
18
april - 7 december 2008
Expositie over het
meisje met het rode haar en de zusjes
met wie zij intensief
samenwerkte in het verzet.
voor meer informatie..>>Verzetmuseum
Redactie
Maartje Pronk
donderdag 14 februari 2008
Persbericht
Pasta
Villa
Restaurant
14
februari 2008
Een
gezellig onderkomen is het in Restaurant Pasta Villa
in
de Plantage Kerklaan.
Waar de Pizza's en de Pasta's en gerechten ten over,
een lust is voor
fijnproevers.
Op
een afstand van honderd meter van dierentuin Artis.
voor
meer informatie...>>Pastavilla
Redactie
Maartje Pronk
woensdag 18 april 2007
Persbericht
Hortus
Botanicus Amsterdam
Gerda
Havertong leest voor
18
april 2007
Een spannend avontuur in Suriname met een mooie
afloop in de Hortus.
Voor de allerkleinsten wordt in de Hortus op 18 april
door Gerda Havertong voorgelezen uit een heel bijzonder nieuw prentenboekje
"Woebie en Djoekie. De geheimen van het oerwoud". Kinderen
van 3 tot 6 jaar kunnen om 14.00 uur komen luisteren naar dit spannende
avontuur. Na het voorlezen kunnen de kinderen deelnemen aan het spel
'zingen en zaaien'.
Woebie is een creatie van de familie-uitgeverij Blue
Roof Productions. Woebie is een eigenaardig klein beestje dat bijzondere
avonturen beleefd. Inmiddels zijn er al 3 prentenboekjes van Woebie
op de markt. Met hele lieve illustraties en leuke interacties worden
kinderen meegenomen naar de wereld van kunst en cultuur. De boekjes
zijn zowel in het Nederlands als Engels uitgebracht. En het nieuwste
boekje van Woebie wordt nu zelfs in het Sranan Tongo uitgebracht.
Op 18 april is ter ere van dit vierde boekje een voorleesmiddag in
de Hortus. Gerda Havertong, zelf ook betrokken geweest bij de uitvoering
van de Surinaamse versie van dit boekje, leest voor.
In "Woebie en Djoekie. De geheimen van het oerwoud" gaat
Woebie met vriendje Djoekie en diens ouders op vakantie naar Suriname.
Op een tocht door het oerwoud raken Woebie en Djoekie zoek. Ze worden
opgevangen door de orchideeënkindertjes die daar voor de bloemen
zorgen. Een papegaai brengt hen terug naar papa en mama. De pitjes
die ze van hun nieuwe vrienden meekrijgen voor thuis blijken heel
bijzonder te zijn!
De tekeningen van planten en bloemen in het boekje zijn gebaseerd
op bestaande planten uit de Hortus. Ook gaat Woebie in het verhaal
zelf op bezoek in de Hortus. Het boekje is te koop in de reguliere
kinderboekwinkels en in de Hortuswinkel.
voor meer informatie...>>>Woebie
voor meer...>>deHortus
Redactie
Maartje Pronk
dinsdag 10 oktober 2006
Persbericht
3e
Plantage Filmfestival
Desmet
28
oktober 2006
Voor de derde keer organiseren de Vrienden van de Plantage in de
voormalige bioscoop Desmet
(Plantage Middenlaan 4a) op zaterdag 28 oktober vanaf 15 uur
het Plantage Filmfestival, dat in 2006 samenvalt met het 15-jarig
bestaan van de Plantage Poëzieprijs.
Om die reden is poëzie dit jaar het thema
van het festival.
Vanwege het 15-jarig bestaan van de Vrienden van
de Plantage is het Plantage Filmfestival alleen dit jaar gratis toegankelijk
!
voor meer informatie...>>>VriendenvandePlantage
Redactie
Maartje Pronk
maandag 22 mei 2006
Persbericht
FEEST
IN
DE PLANTAGE
WEESPERBUURT
2
juli 2006
Bent u van mening dat u in een van de leukste en
interessantste buurten van Amsterdam woont /werkt? Als u deze vraag
bevestigend beantwoordt, is het wellicht een goed idee om nu uw agenda
te pakken en ZONDAG 2 JULI alvast te reserveren.
Op die dag gaan we dat feit namelijk vieren!
In het WERTHEIMPARK
(start: 14.00 uur, finish: 18.00 uur).
Hoofdingrediënt van het feest is muziek. Er
wordt een fraaie mix ten gehore gebracht door buurtgenoten-musici.
Neem gerust uw kinderen mee; voor hen hebben we een aantrekkelijk
programma samengesteld.
Behalve dat we elkaar als buurtgenoten tijdens het feest uitgebreid
kunnen spreken, is deze dag ook bedoeld om relevante informatie over
onze buurt te verstrekken. Bedrijven en instellingen kunnen daartoe
voor een luttel bedrag een kraam huren. En natuurlijk zal er het nodige
te drinken en te happen zijn.
Voor wat betreft de voortgang van de organisatie houden we u graag
op de hoogte.
de Plantage-Weesperbuurtvereniging (namens deze: Janny Lok,
janny.lok@planet.nl
en Kees van den Hoek, cvandenhoek@zonnet.nl)
de Vereniging "Vrienden van de Plantage" (namens deze: Eelco
van der Waals, evdw@dds.nl)
Met ondersteuning van:
het Wijkcentrum Oostelijke Binnenstad (wijkcentrum@wcob.nl)
de Stichting Welzijn Binnenstad (namens deze: Carolien Marsman: c.marsman@welzijnbinnenstad.nl)
Redactie
Maartje Pronk
donderdag 22 september
2005 Persbericht Open
Ateliers Plantage
- Weesperbuurt 24
- 25 september 2005
Komend
weekeind is het dan zover !!! Open ateliers in de Plantage-Weesperbuurt. De
opening is zaterdag om 12.00 uur in de Mozes en Aäronkerk, De ateliers
zijn open van 13.00 - 18.00 uur.
LUCIA EPSKAMP EN LIA VAN HAM
exposeren in Atelier Nieuwe Achtergracht 53 '.
Telefoon; 020-6272344.
voor meer informatie...>>>LuciaEpskamp
Redactie
Maartje Pronk
donderdag
23 juni 2005 Persbericht O,
Waterlooplein... De
oude Amsterdamse jodenbuurt Joods
Historisch Museum 24
juni - 4 september 2005 Gerard
Johan Staller, Markt op het Jonas Daniël Meijerplein Amsterdam, aquarel en
gouache, ca. 1930 Op donderdag 23 juni om 17.30
uur opent Jan Ruijter, voormalig coördinator van het Mozeshuis en de Mozes
en Aäronkerk aan het Waterlooplein in Amsterdam, de tentoonstelling O, Waterlooplein
De oude Amsterdamse jodenbuurt. Schilderijen, tekeningen,
fotos en filmmateriaal geven een beeld van de veranderingen in de buurt
van ca. 1860 tot 1967. Tegelijkertijd laten zij zien hoe de verschillende makers
naar de buurt keken.
Uilenburgersteeg
in de richting van de Houtkopersburgwal, 1917. Collectie Gemeentearchief Amsterdam
De
karakteristieke stadswijk rondom het Waterlooplein, met lange tijd een overwegend
maar niet uitsluitend joodse bevolking, inspireerde vele kunstenaars.
Werken van onder andere Max Liebermann, Oskar Kokoschka en Johan Staller tonen
het leven in de straten en steegjes. De manier waarop kunstenaars de oude jodenbuurt
in beeld brachten is voor een groot deel afhankelijk van de tijd waarin ze leefden.
Zo gaven kunstenaars halverwege de negentiende eeuw vaak een romantische voorstelling,
terwijl hun collegas uit begin twintigste eeuw de buurt juist realistisch
verbeeldden.
Philip Mechanicus, Twee soldaatje spelende jongens, ca. 1956-1959.
Collectie JHM Een speciale plaats in de tentoonstelling
heeft het werk van Cor Hund (geb. 1915). Hij maakte in de jaren dertig schilderijen
en tekeningen van de buurt, waarin vooral kinderen en marktkooplui centraal staan.
Met zijn kordate manier van tekenen, zonder overbodige details, maakte hij de
sfeer in dit deel van Amsterdam tastbaar. Zijn schilderijen, die net als zijn
tekeningen nooit eerder werden tentoongesteld, zijn onlangs door het Joods Historisch
Museum aangekocht.
Tijdens de oorlog zijn er maar weinig
afbeeldingen gemaakt van de oude jodenbuurt. Bekend zijn snelgemaakte kiekjes
door anonieme fotografen. In de naoorlogse periode legden fotografen als Philip
Mechanicus en Emmy Andriesse en de schilder Cor Dik de troosteloze aanblik van
de half gesloopte huizen vast. Hoewel de sanering van de buurt al tientallen jaren
voor de oorlog was begonnen, heeft het definitieve verdwijnen van de joodse bewoners
de oude jodenbuurt voorgoed veranderd. Wat er na de oorlog overbleef, was de markt
op het Waterlooplein, maar dan grotendeels zonder joodse kooplieden. In 1967 beleefde
de markt voorlopig haar laatste dag op het Waterlooplein vanwege de bouw van de
metro en later het Stadhuis-Muziektheater. Deze dag legde Ed van der Elsken vast
in zijn film Het Waterlooplein verdwijnt.
voor meer
informatie...>>>JoodsHistorischMuseum
Redactie
Maartje Pronk vrijdag
17 juni 2005 Persbericht Wethouder
Laetitia Griffith geeft
startsein voor
een spetterende zomer in Amsterdamse Plantagebuurt
Fotograaf:
Willem Poelstra Van 21 juni
tot 14 augustus verrassend
zomerprogramma bij 14 attracties en musea
Fotograaf:
Willem Poelstra Laetitia Griffith,
wethouder Financiën en Economische Zaken van de Gemeente Amsterdam, heeft
vandaag het startsein gegeven voor een spetterende zomer in de Amsterdamse Plantagebuurt.
Uit honderd zomers en kleurrijk verklede kinderen, van de St. Barbaraschool uit
Amsterdam en de Jan Hekmanschool uit Ouderkerk aan de Amstel, werd in het Scheepvaartmuseum
een Zomerkoning en Zomerkoningin verkozen.
Fotograaf:
Willem Poelstra Onder de noemer Plantage
aan het Water organiseren 14 attracties en musea deze zomer
een reeks unieke activiteiten voor het hele gezin. Van
dinsdag 21 juni tot en met zondag 14 augustus, twee maanden lang, is er in de
Plantagebuurt elke dag iets bijzonders te beleven. De activiteiten haken in op
het toeristisch themajaar Amsterdam, Stad aan het Water. Ook bekendere
attracties als Artis, NEMO, het Scheepvaartmuseum en het Tropenmuseum zullen hun
bijzondere band met het water laten zien. Denk daarbij aan speciale (architectuur)rondleidingen,
speurtochten, tentoonstellingen en workshops. Daarnaast zijn er aantrekkelijke
kortingsacties. Uitgebreide informatie en een overzichtelijke kalender zijn te
vinden in een gratis zomerkrant voor meer informatie..>>>Plantage
aan het Water Redactie
Maartje Pronk donderdag
19 mei 2005 Persbericht Stichting
Museumnacht Amsterdam
presenteert Nachtsalon Gabriel
Rios en Toneelgroep Amsterdam donderdag
2 juni 2005
Op
donderdag 2 juni vindt in Amsterdam de volgende Nachtsalon plaats
in de Hortus in Amsterdam, voor één avond omgetoverd tot een Garden
of Eden. Programma:
Gabriel Rios
De nieuwe Belgische belofte Gabriel
Rios laat zijn exotische sound klinken in de Hortus. De van oorsprong Puerto Ricaanse
muzikant staat op het punt de wereld te veroveren met een temperamentvolle mix
van salsa, latin, rap, dance en typisch Belgische pop. Toneelgroep
Amsterdam: Barry Atsma speelt Denne Vanuit zijn eigen wereld
bestookt Denne het publiek met zijn hoogstpersoonlijke levensfilosofie. Hoe een
debiele jongen vecht tegen het beeld dat de buitenwereld van hem heeft. Een monoloog
door Barry Atsma, bekend van Rozengeur & Wodka Lime en Finals. Het
Koor Helsinki Helsinki is een nieuw Amsterdams a capella koor, samengesteld
uit jonge kunstenaars uit allerlei disciplines onder leiding van componist/dirigent
Finn Dubbelboer. Rondleidingen &
Salon Culinair Laat je rondleiden door één van de oudste
botanische tuinen ter wereld en laat je verrassen door meer dan 4.000 exotische
planten en kruiden. In de Oranjerie worden de hele avond hapjes verkocht. voor
meer informatie....>>>> Nacht
Salon Redactie
Maartje Pronk woensdag
23 maart 2005 Persbericht DE
CAMPAGNE 'Prominent
Pardon' 22
em 23 maart 2005 foto:
Henny Vrienten dinsdagavond 22 maart met zijn gast uit Somalië. Twee
dagen en een nacht hebben de organisaties hard gewerkt om de gasten het gene te
geven en doen beleven, dat het voor een ieder een warm moment is geweest, maar
na de inzet van de velen die hebben mee gewerkt, is dit niet het einde, de strijd
gaat door, om het moment te bereiken vraagt meer, een 'Prominent Pardon'.
voor meer
foto's Nacht
van de Vervanging (foto's
Maartje) Redactie
Maartje Pronk maandag
21 maart 2005 Persbericht Nacht
van de Vervanging
politici en BN-ers bieden onderdak aan vluchtelingen
dinsdag
22 maart 2005
Dinsdag
22 maart organiseren verschillende vluchtelingenorganisaties 'De Nacht van de
Vervanging'. Een aantal bekende Nederlanders en politici biedt onderdak aan uitgeprocedeerde
vluchtelingen. Dit doen zij om aandacht te vragen voor de situatie van de '26.000
vluchtelingen' die onder de oude vreemdelingenwet asiel hebben gevraagd (voor
april 2001). Hiermee doen zij een beroep op de politiek om een een regeling te
treffen voor deze groep. Onderdak
wordt gegeven door: Huub van der Lubbe, Rob Kamphues, Marion Bloem, Samira Abbos,
Paula van der Oest, Frenk der Nederlanden, Thé Lau en Chris van der Heijden.
Henny Vrienten. En uit de politiek
door: Karina Schaapman (PvdA), Godelieve van Heteren (PvdA), Marijke Vos (GL),
Ronald Schönberger, Netty Gelijsteen en Jupijn Haffmans (Amsterdam Anders/De
Groenen)., Bij de avondmaaltijd zullen ook aanwezig zijn: Jan Terlouw, Karel
Glastra van Loon, Karin Spaink, Geert Mak, Anja Meulenbelt, Lydia Rood, Kees Schaapman
en David Lammers. Zij zullen ook hun bijdrage leveren aan het programma.
Foppe de Haan, Jeroen Krabbe, Bettine Vriesekoop en Sietze van der Zee kunnen
deze nacht helaas niet maar hebben wel hun bereidheid geuit in de toekomst mee
te werken aan de campagne "Prominent Pardon" Start
Nacht van de Vervanging: dinsdag 22 maart 19.00 uur Plantage Doklaan 12 Maaltijd
+ leiding programma Chris Keulemans voor
meer informatie ....>>> Redactie
Maartje Pronk maandag
27 september 2004 Persbericht Open
Ateliers Plantage
- Weesper Buurt 25
en 26 september 2004 voor
meer foto's Openateliers
(foto's Maartje) Redactie
Maartje Pronk vrijdag
24 september 2004 Persbericht Open
Ateliers Plantage
- Weesper Buurt 25
en 26 september Het
Open Atelierweekend wordt voor de achtste keer in de Amsterdamse
Plantage-Weesperbuurt georganiseerd. De route loopt
door de buurt langs de 42 kunstenaars en biedt een unieke kans om bij de kunstenaars
in het atelier te kijken en uitleg te krijgen over hun manier van werken. De
centrale expositie is in de Mozes en Aaronkerk waar tijdens het Open Atelier weekend
van iedere kunstenaar een werk te zien zal zijn. Muzikale opening
Zaterdag 25 september om 12.00 uur door "Los Dolores"in de Mozes en
Aaronkerk. Het Openingswoord wordt gedaan door de Directeur van het Amsterdams
Fonds voor de Kunst. Hr. Andries Mulder. Openingtijden Ateliers,
Zaterdag 13.30-18-00 uur - Zondag 12.00-18.00 uur voor
meer informatie ...>>>Oapw Redactie
Maartje Pronk vrijdag
23 juli 2004 Persbericht PRIKKEBEEN 22,23,24,25
juli 2004 De
Prikkebeendagen in het Artis insectarium
voor
meer informatie...>>> Artis Redactie
Maartje Pronk maandag
19 april 2004 Persbericht Lezing:
'De Hortus, paradijs in de stad' Woensdag
21 april 2004 aanvang 19.30 uur. Tuin open 18.30 uur. In het
kader van de expositie 'Epifyten, De klassieke Hortus als voedingsbodem voor hedendaagse
kunst!' organiseert Stichting Epifyt een speciale avond in de oranjerie. De
Hortus, paradijs in de stad: Een lezing over geschiedenis van de Hortus Botanicus
Amsterdam. Spreker Rob Aben is schrijver van het boek 'De omsloten tuin', waarin
een wonderlijk middeleeuws type hortus wordt geanalyseerd, afgestoft en weer geherintroduceerd
in de hedendaagse stad. De Hortus wordt door hem bekeken als omsloten tuin
in de stad, als 'hortus conclusus'. In de 17e eeuw had Amsterdam vele van dit
soort tuinen. Ware paradijzen in een hectische en lawaaiige stad. Kleine buitenruimtes
met een groot effect. In de lezing worden, indien mogelijk, linken gelegd tussen
deze hortus conclusus en de door de kunstenaars gemaakte 'epifyten', zoals die
momenteel te zien zijn in de Hortus. Encyclopedie van de wereld: Na de lezing
zal beeldend kunstenaar/verzamelaar Erik Fens een deel van zijn 600 banden
tellende Encyclopedie van de wereld presenteren. Aanwezigheid
kunstenaars: Tijdens deze avond zijn veel van de deelnemende beeldend kunstenaars
aanwezig voor toelichting op de getoonde werken. Kaartjes: verkrijgbaar
vanaf 3 april bij de kassa van de Hortus Amsterdam (6 euro, incl. tentoonstellingspublicatie
en toegang tuin vanaf 18.30 uur). Locatie: Hortus Botanicus Amsterdam
/ Plantage Middenlaan 2a / 1018 DD Amsterdam. Meer informatie: www.dehortus.nl
of epifyt@hotmail.com Redactie
Maartje Pronk vrijdag 26
maart 2004 Persbericht Epifyten 'De
klassieke Hortus als voedingsbodem voor
hedendaagse kunst!' Hortus
Botanicus Amsterdam
3 april t/m 16 mei 2004 Veertien
beeldend kunstenaars uit binnen- en buitenland geven hun visie op de natuur en
nestelen zich tijdelijk in een eeuwenoude botanische tuin. In de tentoonstelling
Epifyten, 'De klassieke Hortus als voedingsbodem voor hedendaagse kunst!' wordt
de bezoeker uitgedaagd tot nadere bestudering van zowel kunst als natuur. Opening
op vrijdag 2 april 2004 om 18.00 uur. Kunstenaars en botanici zijn zich
bewust van het feit dat, waar het gaat om schoonheid, historie en 'technisch vernuft',
de natuur niet te overtreffen valt. In vergelijking met de evolutie van de natuur
is het menselijk handelen - de cultuur - klein en nietig. De deelnemende kunstenaars
bewegen zich expliciet op het snijvlak van deze twee begrippen: cultuur en natuur.
Ze willen het publiek meevoeren in de fascinerende mix van schoonheid, dienstbaarheid,
onmacht en verlangen. De veertien kunstwerken zijn als epifyten (gastplanten,
als de hertshoornvaren en de orchidee, die leven op andere planten zonder hieraan
voedsel te onttrekken) in de Hortus Botanicus te gast: zonder te parasiteren of
zich op te dringen aan de natuur. Van Merijn Bolink zijn tussen de echte
planten de resultaten te zien van een manipulatieproces. Hij heeft als een verknipte
tuinman getracht de bladeren van vorm te veranderen. Het resultaat is alsof uit
een plant meerdere soorten ontspruiten. Guido Geelen liet zich inspireren door
de oorspronkelijk medicinale oorsprong van de botanische tuin en bevestigt twee
objecten in de vorm van een vijzel op een halfronde sokkel tegen een muur. Tussen
de vormen verschijnt een menselijk hoofd als restvorm. Hij wil ons ervan bewust
maken dat in het domein der planten, waar sommige soorten al een miljoen jaar
geleden voorkwamen en andere weer 2000 jaar oud kunnen worden, de aanwezigheid
van de mens betrekkelijk is. De video-installatie van Martin Riebeek doet een
expliciet beroep op onze emoties. Anonieme mensen spreken een zin uit die zowel
een cliché als een diepe waarheid bevat. Riebeek onderzoekt waar het kantelpunt
ligt tussen aangenaam en onaangenaam. Wanneer dringt iemand binnen in een persoonlijk
territorium? Wanneer begint liefde zich op te dringen? Wanneer wordt er een grens
overschreden? Mensen als epifyten en parasieten zou je kunnen zeggen. Otobong
Nkanga toont een installatie waarin het blad van de palmboom (leverancier van
brood, wijn, olie en bouwmateriaal) wordt vergeleken met een uitgestrekte hand
(latijn: palma). De holle stam van de aluminium en plastic palm is gevuld met
aarde en uit de openingen groeien diverse planten: epifyten. Ze draait in haar
kunstwerk het tentoonstellingsconcept om: haar kunstwerk is een voedingsbodem
voor de natuur. De tentoonstelling Epifyten is het eerste project van de
Stichting Epifyt, die zich tot doel stelt de publieke belangstelling voor de relatie
tussen kunst en natuur te vergroten. Men wil dit bereiken door het organiseren
van culturele evenementen in botanische tuinen in Nederland en Europa. De tentoonstelling
is samengesteld door de beeldend kunstenaars Peter van der Heijden, Harald Schole
en Marc Volger. Deelnemende beeldend kunstenaars: Hans van den Ban,
Merijn Bolink, Erik Fens, Guido Geelen, Frank Halmans, Melle Hammer, Peter van
der Heijden, Otobong Nkanga, Martin Riebeek, Maria Roosen, Harald Schole, Paul
Vendel, Marc Volger, Monika Wiechowska. Videoprogramma: Dennis Oppenheim,
Fiona Tan, Kan Xuan. Rondleidingen: iedere zondag 14.00 uur door de
deelnemende kunstenaars en medewerkers van de Hortus. Lezing: woensdag
21 april, 19.30 uur: 'De Hortus, een paradijs in de stad' door Rob Aben, mede-auteur
van 'De Omsloten Tuin'. Tijdens deze avond zal verder beeldend kunstenaar/verzamelaar
Erik Fens een deel van zijn collectie tonen en zijn de andere kunstenaars aanwezig
voor toelichting op hun werk. Publicatie: Bij de tentoonstelling verschijnt
een publicatie over de getoonde werken, te koop bij de kassa. De tentoonstelling
wordt mede mogelijk gemaakt door: Hortus Botanicus Amsterdam, Amsterdams Fonds
voor de Kunst, Mondriaan Stichting, Stichting VSB-fonds, Prins Bernhard Cultuurfonds,
Werkgroep Kunst & Cultuur Oostelijke Binnenstad, Stichting Herinneringsfonds
Vincent van Gogh. Aanvullende
Informatie tentoonstelling
Epifyten Hortus
Botanicus Amsterdam Rondleidingen
bij tentoonstelling Epifyten Iedere Zondag 14. 00 uur
Tijdens de tentoonstelling wordt iedere zondag om 14.00 uur een rondleiding gegeven
door één van de deelnemende kunstenaars, samen met een medewerker
van de Hortus. Centraal staan verschillende facetten van de tuin en de gepresenteerde
kunst. Iedere Zaterdag 15.30 uur De Hortus Amsterdam verzorgt
tijdens de tentoonstelling iedere zaterdag om 15.30 uur een rondleiding over de
in de Hortus voorkomende epifytische planten. Videoprogramma
(in samenwerking met Montevideo) in de Palmenkas Van 2 t/m 16
april: Dennis Oppenheim (USA, 1938) 'take three' (13'30") 1971
'take two' (12') 1974 Dennis Oppenheim wordt beschouwd als één
van de grondleggers van de conceptuele kunst. De oude videobanden van hem zijn
een ontdekking. Ze zijn uit een periode dat de kunstenaar op directe wijze zijn
verhouding met de wereld verkent. Een plantje wordt langzaam, geduldig en langdurig
uit de grond getrokken. Van
17 t/m 30 april: Fiona Tan (Indonesië, 1966) 'Linnaeus' Flower
Clock' (17') 1998 Fiona Tan heeft de video 'Linnaeus' Flower Clock' gemaakt
over het verstrijken van de tijd. In de registratie van de metamorfoses die de
plant ondergaat - groei, bloei en verval - probeert ze 'de verloren tijd' te vangen.
Alles om je heen verandert en blijft toch hetzelfde, alsof je de wereld steeds
door een andere bril bekijkt. Van
1 t/m 16 mei: Kan Xuan (China, 1972) 'Looking Looking Looking
For' (2'42") 2001 De video's van de jonge Chinese kunstenaar Kan
Xuan zijn onderzoekend. Waar sta je als mens in de wereld? Ben je een klein schepsel
in een groot universum of een reus voor insecten? Een zwart spinnetje kruipt over
het menselijk lichaam op zoek naar veiligheid. Lezing
'De Hortus, een paradijs in de stad' in de Oranjerie Woensdag
21 april, aanvang: 19.30 uur. Tuin open vanaf 18.30 uur. kaartjes 6 euro (inclusief
publicatie Tentoonstelling Epifyten) Rob Aben, mede-auteur van 'De Omsloten
Tuin' behandelt onder meer de geschiedenis van de botanische tuinen in Europa,
de betekenis van de Hortus voor de stad en refereert aan de tentoongestelde werken.
Verder zal beeldend kunstenaar/verzamelaar Erik Fens een deel van zijn 600 banden
tellende collectie 'Encyclopedie van de wereld' presenteren. De deelnemende
beeldend kunstenaars zijn aanwezig voor toelichting op de getoonde werken. Gegevens
tentoonstellinglocatie Adres: Hortus Botanicus Amsterdam,
Plantage Middenlaan 2ª, 1018 DD Amsterdam Openingstijden: Ma t/m
vrij: 9.00-17.00 uur, za/zo en feestdagen: 10.00-17.00 uur, Entreeprijs
(inclusief bezoek aan de Hortus): Volwassenen € 6.00, Kinderen 5 t/m 14
jaar: € 3.00, Stadspas/CJP: € 3.00, groepen: € 4.00 p.p.
(meer dan 20 personen, vooraf telefonisch aanmelden) Stichting
Epifyt: Roosmarijn Ubink en Eva von Stockhausen (projectcoördinatoren)
E-mail: epifyt@hotmail.com voor
meer informatie ..>>>> De
Hortus Redactie
Maartje Pronk dinsdag
21 oktober 2003 Persbericht Naar
de Nieuwe Wereld De landverhuizers
van Eugeen van Mieghem (1875-1930) 24
oktober 2003 t/m 22 februari 2004 in
het Joods Historisch Museum
Eugeen van Mieghem, Joodse emigranten schepen
in voor New York Vanaf 24 oktober
is in het Joods Historisch Museum de expositie Naar de Nieuwe Wereld. De Landverhuizers
van Eugeen van Mieghem (1875-1930) te zien. Ongeveer honderd werken van de Belgische
kunstenaar Eugeen van Mieghem worden getoond. Zijn tekeningen, pastels en schilderijen
variëren van havengezichten tot cafétaferelen, maar laten vooral emigranten
zien in de haven van Antwerpen een eeuw geleden. Vanuit deze havenstad vertrokken
toen miljoenen mensen naar de Nieuwe Wereld, op zoek naar geluk. Onder hen bevonden
zich honderdduizenden joden uit Oost-Europa en Rusland. De expositie in het JHM
geeft met het werk van Van Mieghem, aangevuld met historisch materiaal, een beeld
van de massale volksverhuizing naar Amerika. Erwin Joos, conservator van het Van
Mieghem Museum in Antwerpen, stelde de tentoonstelling samen. Dat
er zich onder de emigranten zoveel joden uit Oost-Europa en Rusland bevonden was
enerzijds het gevolg van het antisemitisme dat enorm was aangewakkerd na de moord
op tsaar Alexander II (1881) en anderzijds door de heersende armoede. Joden werden
verantwoordelijk gehouden voor deze sociale en economische crisis. Voortdurende
onderdrukking en vervolging van joden leidden tot hun grootschalige vertrek naar
het westen. Na een vaak wekenlange reis kwamen ze aan bij de grote havens van
West-Europa. Antwerpen was een van de vertrekplaatsen naar hun einddoel, de Nieuwe
Wereld. Eugeen
van Mieghem, Havenboefjes aan de Schelde Eugeen van Mieghem groeide
op in de haven van Antwerpen. Zijn moeder had hier een café, recht tegenover
het terrein van de rederij Red Star Line. Deze rederij, die inspeelde op de vele
migranten en goedkope tickets aanbood, verscheepte tijdens haar bestaan zo'n drie
miljoen emigranten naar Amerika. Van Mieghem keek dagelijks uit op wat zich rondom
de gebouwen van de Red Star Line afspeelde: de drukte op de kaden met de vele
migranten, wachtend op hun vertrek of op de strenge medische keuring die ze moesten
ondergaan. Dit maakte grote indruk op hem en inspireerde hem om te gaan tekenen.
In vaak grillige houtskool- of krijtstreken gaf hij de hoop en weemoed van de
landverhuizers treffend weer. Foto
van emigranten op de Rijnkaai in Antwerpen Van Mieghems kunst werd
door kunstcritici geprezen en vergeleken met kunstenaars als Kollwitz, Steinlen
en Forain. Hoewel zijn oeuvre vanaf zijn dood in 1930 in de vergetelheid raakte,
krijgt het de laatste jaren weer meer belangstelling. In 1983 werd de Stichting
Eugeen van Mieghem opgericht en in 1993 het Eugeen van Mieghem Museum in Antwerpen.
Verder waren er tentoonstellingen in het Ellis Island Immigration Museum in New
York en in Duitsland en Engeland. Voor het eerst wordt nu in Nederland een expositie
exclusief aan zijn werk gewijd. Tegelijkertijd met Naar de Nieuwe Wereld
is vanaf 24 oktober de tentoonstelling Gekocht en gekregen. Recente Aanwinsten
Joods Historisch Museum te zien. voor
meer informatie.....>>> Joods
Historisch Museum Redactie
Maartje Pronk maandag
16 juni 2003 Persbericht De
Uitzinnige Zondag Bij
Amsterdam Centraal linksaf Rond
11.00 uur was het al aardig druk bij de opstaphalte C.S. met kon met
de blauwe lijn van Canal Bus van halte naar halte op Uitzinnige
Zondag! Met
de Plantage passe-partout was het mogelijk achttien Cultuurattracties
een bezoek te brengen, bij elke ingang was een stempelpost,
had men vijf stempels vergaard dan kan men voor
15 juli nog een bezoek brengen bij een van de andere
Musea of Instellingen. Aan
de kade van de Museumhaven hielden Hans en Edwin zich bezig met het
verhitten van de klinknagels
De Museum Haven met zijn Kunstschatten Schilderen
aan de Steiger met zeer goede resultaten bovenste rij zesde vanaf links
werk van Casimir Klim
en Gluren bij Arcam Een
boom bij de ingang van de Hollandsche Schouwburg met de groene
plantage ballonnen Men
kon mee varen met een echt stoomschip Brunings Op
de Boulevard Artis
een mooi moment Moeder en kind Kapitein
Angelique in een wel heel bijzondere Canal Bus met de naam Cruyff De
groene mannen in de Plantage met daarachter het KIT Tropenmuseum Redactie
Maartje Pronk woensdag
11 juni 2003 Persbericht Uitzinnig
veel voor de prijs van één Uitzinnige
Zondag in Amsterdamse Plantage-buurt Knetterende
Opening Uitzinnige Zondag in EnergeticA De
Amsterdamse wethouder H. Belliot (Cultuur & Zorg) verricht op 15 juni 2003
de officiële opening van Uitzinnige
Zondag.
Plaats
van handeling is Museum EnergeticA, gevestigd in de voormalige Eerste Gemeentelijke
Elektriciteitscentrale van Amsterdam aan de Hoogte Kadijk. Op
Uitzinnige
Zondag pakken achttien cultuurattracties in en rond de
Amsterdamse Plantage feestelijk uit met heel veel extra activiteiten, die allemaal
kunnen worden bezocht op vertoon van een speciaal Plantage Paspoort (passe-partout).
De diverse attracties zijn op 15 juni met elkaar verbonden door speciale wandel-,
fiets- en boottochten dwars door de Plantage, waar ook anderen inhaken op de speciale
familiedag. Museum
EnergeticA EnergeticA is een van de attracties die met extra
activiteiten deelneemt aan Uitzinnige
Zondag. Het museum laat zien dat energietechniek interessant en
leuk is. In de monumentale machinehal, waar Uitzinnige
Zondag flitsend en knallend zal worden geopend, draaien motoren
en knetteren apparaten, terwijl in andere zalen houten wasmachines kreunen. Gratis
met Stadspas-junicheque Uitzinnige
Zondag wordt mede mogelijk gemaakt door de Dienst Maatschappelijke Ontwikkeling
(DMO), de Dienst Economische Zaken, de Mondriaanstichting en de Kamer van Koophandel.
Voor DMO is de Plantage-buurt als toeristisch kwartier belangrijk, aangezien de
attracties die deel uitmaken van Plantage aan het Water zeer laagdrempelig zijn
voor gezinnen met kinderen uit alle sociale lagen van de bevolking. Het is ook
daarom dat Stadspas, onderdeel van DMO, een actie heeft rond Uitzinnige Zondag.
Stadspashouders kunnen tegen inlevering van hun junicheque op zondag 15 juni gratis
naar binnen bij de achttien attracties van Plantage aan het Water.
Bovendien kan met de Stadpas op Uitzinnige
Zondag met veel korting een waterfiets worden gehuurd bij CanalBike.
Er liggen waterfietsen klaar in de Plantage-buurt op 15 juni.
Uitzinnige
Zondag is het eerste
gezamenlijke evenement van het samenwerkingsverband Plantage aan het Water, waar
de achttien attracties allemaal lid van zijn. Plantage aan het Water wil dit deel
van de oostelijke binnenstad op de kaart zetten als nieuw toeristisch kwartier
van Amsterdam, een beleid dat wordt ondersteund door de gemeente Amsterdam, VVV
Amsterdam Tourist Board en de Kamer van Koophandel. UitZinnige
Zondag Rond
De Plantage in Amsterdam
Op zondag 15 juni 2003 is het feest in de Amsterdamse Plantage.
Op die dag organiseren achttien cultuurattracties in dit
deel van de oostelijke binnenstad van Amsterdam voor het
eerst een Uitzinnige
Zondag voor de hele familie. Een
'Poepkraam' bij Artis Jong en oud worden uitgenodigd voor
een gezellige en leuke dag, die behalve uitzinnig ook zinnig en educatief wordt.
Iedereen in het bezit van een speciaal Plantage Paspoort kan op 15 juni alle instellingen
bezoeken die deel uitmaken van het samenwerkingsverband Plantage
aan het Water.
En dat alles voor één prijs, een prijs die bovendien lager
ligt dan de gemiddelde prijs van een kaartje voor Artis, een van de deelnemers.
De nog goedkopere kaartvoorverkoop start 17 april. Dwars
door de Plantage Uitzinnige
Zondag is speciaal bedoeld voor gezinnen (ouders en grootouders)
met (klein)kinderen in de leeftijd tot 18 jaar. Bezoekers die de Plantage nog
niet kennen maken meteen kennis met het unieke karakter van de buurt. De zeventien
attracties zijn op 15 juni met elkaar verbonden via speciale routes dwars door
de Plantage. Men kan wandelen, voor de helft van de prijs op een Watertaxi stappen
of met 25% korting een fiets huren bij MacBike. Passe-partout
De attracties zijn geopend van 10:00 tot 18:00 uur en allemaal toegankelijk op
vertoon van een speciaal passe-partout. Dit Plantage Paspoort bevat tevens het
overvolle dagprogramma. Zo vol dat de mogelijkheid is ingebouwd om binnen een
maand ná 15 juni nog één instelling gratis te bezoeken. Kaartverkoop
Kaartjes voor het speciale passe-partout zijn vanaf 17 april verkrijgbaar bij
AUB Ticketshop, Leidseplein, telefonisch bij de Uitlijn (0900-0191, ¤ 0,40
pm) of via www.uitlijn.nl. Ook bij VVV-kantoren kunnen kaarten worden gekocht,
net als bij de Reserveerlijn (0900-300 5000, ¤ 0,45 pm, of www.reserveerlijn.nl).
(AUB en Reserveerlijn brengen een kleine toeslag in rekening per verkochte voucher.)
Vanaf de tweede helft van mei verkopen ook de deelnemende attracties passe-partouts.
De kaarten zijn in de voorverkoop goedkoper dan op 15 juni zelf. Een passe-partout
geeft op 15 juni 2003 recht op entree bij alle aangesloten attracties en bovendien
-onder voorwaarden- op één gratis bezoek ná 15 juni aan een
van de instellingen die op Uitzinnige
Zondag niet reeds werd bezocht. Voor meer
informatie: www.uitzinnigezondag.nl Plantage
aan het Water Uitzinnige
Zondag is de kick off van Plantage
aan het Water. Zeventien cultuurattracties
in en rond de Amsterdamse Plantage hebben de handen ineengeslagen om dit deel
van de oostelijke binnenstad te promoten als nieuw toeristisch kwartier van Amsterdam.
De Plantage is een gebied dat zich door de eeuwen heen heeft ontwikkeld tot een
buurt met veel rust, ruimte, groen en water. Daarnaast is het gebied rijk aan
culturele attracties, die de ontstaansgeschiedenis van de Plantage vertellen.
De combinatie natuur & cultuur is hier uniek. Om dat onder de aandacht te
brengen van een breed (inter-) nationaal publiek, hebben (inmiddels) zeventien
cultuurattracties zich op initiatief van VVV Amsterdam Tourist Board verenigd
in het samenwerkingsverband Plantage
aan het Water.
De attracties en de Plantage-buurt zijn bijzonder aantrekkelijk voor gezinnen
(ouders en grootouders) met (klein)kinderen. Ook steeds meer scholieren weten
hun weg naar de attracties te vinden. Bredere samenstelling
De ambitie om uit te groeien tot nieuw toeristisch kwartier van de Amsterdamse
binnenstad sluit aan bij het economische en cultuurtoeristische beleid van de
gemeente Amsterdam. Het Museumplein en de Grachtengordel trekken vooral internationale
volwassen toeristen zonder kinderen uit de hogere sociale klassen. De gemeente
streeft een bredere toeristische samenstelling na en wil bovendien andere delen
van het centrum toeristisch ontwikkelen. Amsterdam wil de oostelijk binnenstad
meer een centrumfunctie geven, wat een economische impuls voor dit deel van de
stad zal betekenen. Uitzinnige
Zondag wordt mede daarom gesubsidieerd door de gemeente. foto:
NEMO Bij
Amsterdam Centraal linksaf Het
motto op 15 juni is 'bij Amsterdam Centraal linksaf' richting wetenschapsattractie
NEMO, het grote groene gebouw in de vorm van een schip, dat ligt 'afgemeerd' bovenop
de IJ-tunnel. · NEMO richt onder
andere de Waanzinnigste Wetenschapskade in waar tientallen organisaties laten
zien hoe leuk wetenschap en technologie zijn. Het is slechts een van de vele extra
activiteiten in, op en rond NEMO. · Of men maakt op weg naar het Scheepvaartmuseum
de sleepbootdag van Vereniging Museumhaven Amsterdam mee. · In het
Scheepvaartmuseum zelf vinden 'ren-je-rot-rondleidingen' plaats. Je kunt er een
piratencursus volgen of luisteren naar een spannende verhalenverteller. Een unieke
rondvaart aan boord van het honderd jaar oude stoomschip De
Brunings behoort ook tot de mogelijkheden. · Museum
EnergeticA komt met een Knetterdag, waar de vonken vanaf vliegen. Ontsnappen kan
alleen nog in de witkar. · In het Vakbondsmuseum ondervind je aan
den lijve wat kinderarbeid is. Ontdek hoe het is om te moeten bijdragen aan het
gezinsinkomen in plaats van naar school te gaan en luister naar hoe de FNV daarover
denkt. Zet je handafdruk tegen kinderarbeid of help mee een protesttapijt te knopen.
· In het Verzetsmuseum beleef je het verzetsverleden. Je maakt kennis
met het verhaal van aansprekende (en sprekende) historische figuren. ·
In het Joods Historisch Museum ga je op zoek naar wat joden en islamieten bindt.
Er komt een Oriëntaalse kinderlounge, je kunt leren schrijven in het Hebreeuws
of Arabisch, maakt henna-beschilderingen of bakt je eigen matzes. Dromen kan ook.
· Even stilstaan bij het verleden kan verder in de Hollandsche Schouwburg.
In de Tweede Wereldoorlog gebruikten de Duitsers de toenmalige schouwburg als
verzamelplaats voor joden op transport naar kamp Westerbork. · Of volg
het poepspoor bij Artis en in het Zoölogisch Museum van de Universiteit van
Amsterdam. Je ontdekt dat poep niet eenvoudigweg afval is, maar essentieel voor
de natuur. Raak je het spoor niet bijster, dan eindig je met de poepquiz.
· In de Hortus kan een speciale koffieroute worden gevolgd en zet de bezoeker
zelf Turkse koffie of mierzoete Afrikaanse woestijnthee. Natuurlijke sieraden
maken kan ook, net als zaaien voor de toekomst nabij de normaalgesproken verboden
kraamkamer van een van de oudste botanische tuinen ter wereld. · In
het Tropenmuseum en Kindermuseum staat Afrika centraal. Een koninklijke verkleedpartij
laat zien hoe het in een Ghanees paleis toegaat en voor de wat ouderen Hiv Hop,
dat op z'n hip hop's aandacht vraagt voor de aidsproblemen in Afrika. ·
De Synagoge, ook wel Snoge genoemd, van de Portugees Israëlitische Gemeente
maakt bouwen aan de toekomst wel heel erg letterlijk op vaderdag Plantage
aan het Water: het andere centrum van toeristisch Amsterdam
Aangenaam kennismaken Uit alle windstreken
komen ze èn in grote getalen. Amsterdam heeft binnen- en buitenlandse toeristen
veel te bieden. Musea en andere bezienswaardigheden lokken de (inter)nationale
toerist vooral naar de grachtengordel of het Museumplein. Maar Amsterdam heeft
veel meer mogelijkheden voor een zinnig en uitzinnig dagje uit, zoals in en rond
de Amsterdamse Plantage. Achttien cultuurattracties in dit deel van de oostelijke
binnenstad hebben de handen ineengeslagen om jong en oud kennis te laten maken
met de schatten die de Plantage rijk is. Plantage aan het Water, zoals
het samenwerkingsverband heet, krijgt vooral veel gezinnen met kinderen op bezoek.
Maar ook steeds meer scholieren en studenten weten de weg naar de Plantage te
vinden. Vierhoek Plantage aan het Water
beslaat een vierhoek met als hoekpunten NEMO, Molen de Goyer, het Tropenmuseum
en het Joods Historisch Museum. Het wordt omsloten door de zuidelijke IJ-oever,
de Amstel en de spoordijk. Kenmerkend voor de buurt zijn de elementen groen, ruimte,
rust en water. Naast de natuur die je er treft, vind je er van alles over
wetenschap en technologie en over de ontstaansgeschiedenis van dit deel van Amsterdam. De
oorsprong De oorsprong van de Plantage ligt in 1662. Amsterdam
beleefde haar Gouden Eeuw en groeide snel uit haar jasje. Een vierde stadsuitleg
was noodzakelijk en dat zou in oostelijke richting zijn, zo wilde stadsbouwmeester
Staets. Maar het rijke Amsterdam betaalde te hoge grondprijzen aan de toenmalige
grondeigenaren, in de veronderstelling dit gemakkelijk terug te verdienen. Helaas
stortte de economie in. Het duurde ruim tweehonderd jaar voordat de laatste stukjes
grond waren verkocht. Hierdoor heeft ieder stukje oostelijke binnenstad zijn eigen
ontstaansgeschiedenis en zijn eigen verhaal. 'Plantagie'
De Plantage werd verkaveld in parken en rechthoekige percelen, die alleen als
siertuinen dienst mochten doen. Zo werd de 'Plantagie' een uiterst chique wandel-
en uitgaansgebied. De restruimte tussen oude stad en Plantage werd ingericht als
exotische artsennijtuin van de Universiteit van Amsterdam, de 'Hortus Medicus'
(nu de Hortus) en het huidige Wertheimpark heette toen 'Het Bos'. Het duurde tot
de tweede helft van de negentiende eeuw voordat er weer werd gebouwd. Vooral voor
joodse inwoners, naast joodse arbeiders ook veel joodse elite en voor de snel
rijkwordende diamantslijpers. Tot 1940 was bijna 65% van de Plantage-bewoners
joods. Het Ausswitz-monument in het Wertheimpark is een van de plekken die herinnert
aan wat er daarna gebeurde. Culturele buren
In 1838 vestigde Natura Artis Magistra zich in de Plantage en Artis kreeg behalve
de Hortus heel veel culturele buren met een verhaal. Plantage aan het Water
wil dat verhaal vertellen en het gebied op de kaart zetten als nieuw toeristisch
kwartier van Amsterdam. Die ambitie sluit aan bij het huidige economische en toeristische
beleid van de gemeente Amsterdam. Zij wil meer spreiding van het toerisme over
de binnenstad en wil meer mensen bereiken met haar cultureel erfgoed. Op die manier
wil Amsterdam de centrumfunctie van de oostelijke binnenstad versterken. Een beleid
dat ook aan de basis ligt van het grootschalige IJ-oeverproject van de gemeente
en dat momenteel voor veel bouwactiviteiten zorgt, zoals rond Amsterdam Centraal
Station. De stad wil de band met het IJ weer herstellen, nadat die eind negentiende
eeuw werd verbroken door de bouw van datzelfde Centraal Station. Met een beetje
fantasie kun je concluderen dat Amsterdam na drieëneenhalve eeuw afrondt
wat stadsbouwmeester Staets aan het einde van de Gouden Eeuw al wilde: uitbreiding
van het centrum in oostelijke richting. Een nadere kennismaking
met de attracties Wie het deelnemersveld van Plantage aan
het Water overziet, laat zich gemakkelijk meenemen op een uitzinnige ontdekkingsreis
langs de ontstaansgeschiedenis van de Plantage. De attracties vertellen over de
Gouden Eeuw, waarin schepen van de Verenigde Oost-Indische Compagnie (VOC) afmeerden
in de havens van weleer, terugkomend van of zich opmakend voor verre reizen. Ze
vertellen over het ontstaan van de joodse gemeenschap in de buurt, verhalen over
de Tweede Wereldoorlog en over de gevolgen daarvan. Illustreren de voortgang van
wetenschap en technologie, om nog maar te zwijgen over de mogelijkheden om oog-in-oog
te staan met wat exotische oorden allemaal te bieden hebben. Een nadere kennismaking. De
Hortus Begonnen als 'Hortus Medicus' is dit een van de oudste
botanische tuinen ter wereld. De Hortus werd in 1638 elders in de stad opgericht
als kruidentuin voor Amsterdamse artsen en apothekers, maar verhuisde in 1682
naar de Plantage. Onderzoek naar medicijnen en kruidkunde waren belangrijk voor
de algehele gezondheid, maar al snel groeide de Hortus ook uit tot lusthof en
distributiecentrum. Economische gewassen als ananas en koffie vonden via de toenmalige
Hortus hun weg naar de rest van de wereld. Maar de VOC nam niet alleen kruiden,
specerijen en genotsmiddelen mee 'uit de Oost'. Exotische sierplanten uit zuidelijk
Afrika, India, Nederlands-Indië, Australië en Japan bezorgden de Hortus
wereldfaam. Tegenwoordig is de Hortus een 'levend museum' met duizenden
verschillende plantensoorten. In de buitentuin staan bomen waarvan sommigen meer
dan honderd jaar oud, er is een rotstuin, er zijn vijverpartijen, bijzondere heesters,
een naaldbos, een perk vol stinzenplanten en een rosarium. Het 'halfrond' met
zijn strakke buxushaagjes geeft een idee van hoe de tuin er in de begindagen bij
lag. De monumentale Palmenkas, waarin een deel van de beroemde cycaspalmencollectie
te zien is, dateert uit 1912, de hypermoderne, architectonische 'drieklimatenkas'
verscheen negentig jaar later. In de Mexicaanse cactuskas is een bonte verzameling
grote en kleine cactussen te zien en in de 'educatieve' kas vind je veel gebruiksplanten,
terwijl de tropische vlinders je om de oren vliegen. Natura
Artis Magistra De bekendste attractie in de Plantage is Artis,
een initiatief van de heren Westerman, Werlemann en Wijsmuller in 1838. Artis
was de eerste jaren een genootschap, met name open voor de gegoede burgerij. Later
mocht ook het 'gepeupel' de dieren komen bekijken, maar alleen met hemelvaartsdag
en in september. Rond 1900 kwam daar verandering in en werd Artis echt voor iedereen
toegankelijk. Sommige gebouwen in Artis dateren nog van vóór
de oprichting, zoals het Wolvenhuis, voorheen een herberg annex bordeel met de
naam Eik en Linde. In de Plantage vind je nog steeds een gelijknamig café.
Ook het Masmanhuisje, nu de verblijfplaats voor ibissen, stond er al toen de grond
voor Artis werd aangekocht. Het was een sierlijk buitenhuisje voor Amsterdammers
die elders in de stad woonden. Veel Artisleden zaten in de scheepvaart of
hadden op een andere manier met Indië te maken. Het leverde Artis dagelijks
nieuwe dieren en fraaie uitheemse voorwerpen op. In de Tuin staan nog steeds twee
levensgrote achttiende eeuwse boeddha-beelden, door kapitein Noordhoek Hegt vanuit
Japan overgevaren en aan Artis geschonken. Natura Artis Magistra bestaat
eigenlijk uit vier bijzondere attracties. In de Dierentuin kan men duizenden
dieren uit alle werelddelen bewonderen. Amfibieën, reptielen, vissen, vogels,
zoogdieren, insecten. Er is een nachtdierenhuis, een kinderboerderij en een Aquarium
met een levensecht koraalrif, een vloedbos en een Amsterdamse gracht. Ook vernieuwt
de dierentuin zich voortdurend, zoals met de prachtige Afrika-savanne, de waterval,
het speeleiland, de zeventig meterlange roofvogelvolière en het Zuid-Amerika-perk.
Artis is ook een sfeervolle Plantentuin. In de stijlvolle negentiende
eeuwse tuin staan zowel eeuwenoude bomen als beelden van moderne kunstenaars.
De planten en bomen komen uit de hele wereld. Plantensoorten die zich niet in
ons klimaat thuis voelen, staan in prachtige kassen en verwarmde gebouwen. Nieuw
is de kas met het tropische woud van Borneo. In het Planetarium draait
sinds kort 'Van Oerknal tot Olifant'. Hier maakt de bezoeker een spannende reis
door ruimte en tijd en leert meer over het ontstaan van het leven. Andere programma's
voor jong en oud zijn bijvoorbeeld 'Heelal in Beeld' en 'Sesamstraat'. De
expositie 'Genesis in Artis' in het Geologisch Museum laat met gesteenten,
fossielen, computeranimaties en interactieve installaties zien hoe het onze aarde
de afgelopen vier miljard jaar is vergaan. Ook zijn er in 'De Schatkamer van Artis'
schitterende edelstenen te zien. Zoölogisch Museum
Ook gevestigd in Artis is het Zoölogisch Museum van de Universiteit
van Amsterdam. Het beheert zo'n vijftien miljoen objecten voor wetenschappelijk
onderzoek en onderwijs. Aan de hand van de verzamelde dieren zijn vele nieuwe
soorten beschreven en werden de verspreidingsgebieden van soorten in kaart gebracht.
En nog altijd ontvangt de collectie jaarlijks honderden speurders op zoek naar
nieuwe soorten. Een klein deel van de collectie is voor het publiek te zien in
de tentoonstellingen die het Zoölogisch Museum organiseert in het aquariumgebouw
van Artis. NEMO Een sprong van het Zoölogisch
Museum van de Universiteit van Amsterdam naar NEMO aan het Oosterdok is minder
groot dan het lijkt. Stap je NEMO binnen, dan stap je namelijk in de fascinerende
wereld van wetenschap en technologie. Jong en oud gaan op ontdekkingsreis en maken
spelenderwijs kennis met natuurwetenschappelijke fenomenen als zwaartekracht en
elektriciteit, maken kennis met de geheime codes van DNA of met de soms verbazingwekkende
werking van onze hersenen. Bezoekers kruipen bij NEMO in de huid van een scheikundige,
maken kennis met spannende digitale ICT-technieken of ervaren de magie van metaal.
In NEMO geldt slechts één regel: verboden af te blijven! NEMO
vindt haar oorsprong bij schilder/verzamelaar Herman Heijenbrock (1871-1948) die
zich naast het schilderen van landschappen interesseerde voor industriële
en technische processen en veel industrieels verzamelde. In 1929 richtte Heijenbrock
het Museum van den Arbeid op waar hij voor het eerst exposeerde. In de jaren vijftig
verhuisde het museum naar de Amsterdamse Rozengracht (later naar de Tolstraat)
en werd vooral bekend als NINT, het Nederlands Instituut voor Nijverheid en Techniek.
Begin jaren negentig zag het NINT haar inspanningen beloond om een nationaal centrum
voor wetenschap en technologie te realiseren, waarna bovenop de IJ-tunnel het
grote groene schip van de Italiaanse architect Renzo Piano verrees. NEMO werd
(toen nog onder de naam newMetropolis) in 1997 geopend door Koningin Beatrix en
is inmiddels uitgegroeid tot een begrip. ARCAM
NEMO liet één ruimte ontworpen door de beroemde Italiaanse architect
Renzo Piano onbenut. Het vrijstaande gebouw ging daarom over in de handen van
ARCAM, Architectuur Centrum Amsterdam. Het is spectaculair verbouwd naar een ontwerp
van de jonge Nederlandse architect René van Zuuk. ARCAM werd in 1986 opgericht
in reactie op de beslissing om het Nederlands Architectuurinstituut in Rotterdam
te vestigen. Sindsdien stimuleert ARCAM in Amsterdam het openbare debat over architectuur
en stedenbouw met tentoonstellingen, debatten, het bulletin ARCAM NIEUWS en de
site www.arcam.nl. ARCAM's nieuwe behuizing
(vanaf zomer 2003) bevindt zich aan de Prins Hendrikkade, tussen NEMO en het Scheepvaartmuseum
in en met Vereniging Museumhaven Amsterdam als aantrekkelijke naaste buur. Arcam
trad in 2003 toe tot Plantage aan het Water. Nog voordat de cultuurattracties
zich voor het eerst uitzinnig presenteerden. Museum
EnergeticA Nog meer spannende energietechniek kom je tegen in Museum
EnergeticA, gevestigd in de voormalige Eerste Gemeentelijke Elektriciteitscentrale
van Amsterdam, een gebouw uit 1903. EnergeticA laat zien dat energietechniek interessant
en leuk is. In het museum is industrieel erfgoed uit het energietechnisch vakgebied
aanwezig. Zo kun je bij EnergeticA de verzameling vinden van onder andere de KEMA
en van het Liftenmuseum uit Alphen aan de Rijn. Ook zie je hoe elektriciteitsapparatuur
werkt voor opwekking, geleiding en distributie, antieke huishoudelijke apparaten
en objecten voor toepassing van stadsgas. In de monumentale machinehal draaien
motoren en knetteren apparaten, terwijl in andere zalen houten wasmachines kreunen
en het licht van de booglampen zichtbaar wordt. Spannend allemaal! Koninklijk
Instituut voor de Tropen De geschiedenis van het Koninklijk Instituut
voor de Tropen (KIT) brengt ons terug naar 1864 als in Haarlem het Koloniaal Museum
wordt opgericht. De collectie, bijeengebracht door Frederik W. van Eeden (vader
van de beroemde schrijver), bestaat aanvankelijk uit allerlei wonderbaarlijke
voorwerpen door Nederlanders meegenomen 'uit de Oost'. De collectie diende enerzijds
voor wetenschappelijk onderzoek, anderzijds 'ter lehring ende vermaeck' van het
Nederlandse publiek. Begin twintigste eeuw groeit het museum zodanig uit zijn
jasje dat de collectie naar Amsterdam verhuist, alwaar Koningin Wilhelmina in
1926 het huidige onderkomen aan de rand van de Plantage opent. Het is op dat moment
het grootste gebouw van het koninkrijk en kent een uitbundige bouwstijl met veel
decoraties en symbolen die verwijzen naar de Nederlandse koloniale geschiedenis.
Alleen al het monumentale gebouw is een bezoek waard. Het KIT Tropenmuseum
toont een andere wereld in het andere centrum van Amsterdam. Wandel van schatkamers
vol Aziatische kunstschatten, via nauwe straatjes van een Arabische soek, naar
de kleurrijke wereld van Latijns Amerika. Maak een tijdreis door het Nederlandse
koloniale verleden, of luister naar het onweer boven de Afrikaanse savanne.
In het Tropenmuseum ook speciale jongerenspeurtochten; kids van 6 tot 12
jaar gaan op avontuur in een andere cultuur in hun eigen Kindermuseum.
Verder bezit het KIT een eigen Tropentheater, met weemoedige Malinese troubadours,
films uit India en vrolijke Cubaanse salsa. Allemaal te horen en te zien in de
majestueuze Grote Zaal en de intieme Kleine Zaal van het theater. De Marmeren
Hal wordt regelmatig verbouwd tot danstempel, dé plek voor spetterende
salsafeesten. Nederlands Scheepvaartmuseum Amsterdam
Het Nederlands Scheepvaartmuseum Amsterdam is gevestigd in 's Lands Zeemagazijn
en gebouwd in 1656. Het robuuste, oude gebouw diende als opslagplaats voor zeilen,
kompassen, touwen, wapens en drinkwater voor oorlogsschepen. De collectie van
het Scheepvaartmuseum, die tot de belangrijkste ter wereld behoort, vertelt het
verhaal van het Nederlandse maritieme verleden. Aan de steiger ligt een replica
van het VOC-schip 'de Amsterdam' uit 1749. Aan boord maak je kennis met de schipper,
de chirurgijn, de meid en de kok en proef je de sfeer van het verleden. Oorverdovende
geschutsexercities, verrassend veelzijdig museumtheater, uiteenlopende wisselende
tentoonstellingen (waaronder de kinderexpositie 'Schateiland') en het mooie filmtheater
maken de rondreis compleet. Kom gauw aan boord voor een veelzijdig en zinnig dagje
uit! Vereniging Museumhaven Amsterdam Niet
alleen ten tijde van de VOC, maar ook in de daarop volgende eeuwen heeft de aanwezigheid
van open water ervoor gezorgd dat Amsterdam werd aangedaan door een keur aan scheepstypen.
Twintig van deze historische bedrijfsvaartuigen vormen tegenwoordig de collectie
van Vereniging Museumhaven Amsterdam (VMA), sinds 1985 afgemeerd aan het Oosterdok
aan de oostzijde van de IJ-tunnel. In de zeventiende eeuw bood het gebied plaats
aan marinedokken en de scheepswerven van de VOC. Tot in de twintigste eeuw was
het een centrum van bedrijvigheid voor de binnenvaart. De VMA bevindt zich tussen
NEMO en het Scheepvaartmuseum, met als naaste buur ARCAM. De twintig historische
bedrijfsvaartuigen van de VMA zijn van vóór 1940. Van tjalk en klipper
tot luxe motor en sleepboot. Op de kade staan oude werfgereedschappen en machines,
waarmee nog regelmatig wordt gewerkt. De VMA wil de schepen door restauratie en
onderhoud behouden voor nieuwe generaties en is steeds op zoek naar uitbreiding
van haar collectie met zoveel mogelijk nieuwe scheepstypen, zodat een representatief
beeld ontstaat van de oude binnenvaart. Bovendien kan het publiek getuige zijn
van restauratie- en onderhoudsprojecten. Zowel op de kade als aan de steigers
en aan boord van de schepen worden masten, gieken en zwaarden gemaakt, en vindt
er ambachtelijk ijzerwerk en klein onderhoud plaats. Ook passanten met historische
bedrijfsvaartuigen zijn welkom om voor een kortere periode af te meren in de haven
aan het Oosterdok. De permanent afgemeerde schepen worden veelal bewoond door
de eigenaren, die ieder nieuw lid verwelkomen. De Burcht-Vakbondsmuseum
De geschiedenis van de Plantage met de scheepvaart en later vooral de opkomst
van het diamantvak trok veel arbeiders naar het gebied. Een vakbondsmuseum misstaat
dan ook niet in de Plantage. Het museum is gevestigd in De Burcht van Berlage,
een historisch pand uit 1900, ontworpen door H.P. Berlage. De beroemde architect
noemde het steevast 'zijn meest geslaagde werk', dat iets eerder werd geopend
dan de bekendere Beurs van Berlage. Opdrachtgever was de Algemeene Nederlandsche
Diamantbewerkersbond, op dat moment met circa 10.000 leden de grootste vakbond
van ons land. Deze bond verrichtte onder voorzitterschap van Henri Polak baanbrekend
werk. Het Vakbondsmuseum (en het wetenschappelijk instituut Henri Polak)
openden in 1991 hun deuren in het gebouw. Het schitterende trappenhuis, de monumentale
bondsraadzaal en de bestuurskamer zijn in orginele staat en dus meer dan honderd
jaar oud. Het museum belicht de geschiedenis en (culturele) betekenis van de Nederlandse
vakbeweging. Ook vind je er historische attributen uit de gloriedagen van het
Amsterdamse diamantvak, dat veel joden naar de Plantage deed trekken. Het Vakbondsmuseum
organiseert verder tentoonstellingen, lezingen, film- en muziekvoorstellingen,
excursies en stadswandelingen. Ook zijn er wetenschappelijke activiteiten op het
gebied van arbeidsverhoudingen. Portugees Israëlitische
Gemeente (Synagoge) Buiten de muren van de Portugees Israelietische
Synagoge heerst de drukte van de moderne tijd. Binnen voel je nog de serene rust
en authentieke sfeer van 350 jaar geleden. Beleef de rijke en boeiende historie
van de Portugese joden die eind zestiende en in de zeventiende eeuw naar Nederland
kwamen. Zij namen hun kennis en ervaring in overzeese handel mee en leverden zo
een belangrijke bijdrage aan de Gouden Eeuw van de Republiek en aan de eerste
multinationals, waaronder de VOC. Ruim honderd jaar na de Spaanse inquisitie
kwamen Portugese Israelieten, die weer als joden wilden leven en geloven, in groten
getale naar Amsterdam. Daar vormden zij vanaf 1639 één joodse gemeente.
Op 10 Menachem Aw 5435 (2 augustus 1675) werd hun synagoge (Esnoga of Snoge) feestelijk
ingewijd. Het gebouw ademt nog steeds in alles de sfeer uit van de welvarende
Portugees joodse gemeenschap toentertijd. Groots en trots van uitstraling. In
de Snoge worden ook nu diensten gehouden en huwelijken voltrokken, volgens de
nog altijd oude tradities en gezangen. Vanaf de Teba (middenverhoging) leidt de
Gazan (voorganger) de dienst en wordt er gelezen uit de Tora. De enige verlichting
bestaat uit grote koperen kroonluchters met meer dan duizend kaarsen. In de lage
gebouwen rondom de Snoge is onder andere de bibliotheek van het seminarium Ets
Haim gevestigd, een van de belangrijkste joodse bibliotheken in de wereld. Tijdens
de Tweede Wereldoorlog leeggeroofd, maar vrijwel compleet teruggevonden. Het auditorium
van het Seminarium doet dienst als wintersynagoge. De Snoge is immers, net als
in de zeventiende eeuw, onverwarmd. Hollandsche Schouwburg
Van 1892 tot 1941 was de Hollandsche Schouwburg een belangrijk theater in de Amsterdamse
Plantage-buurt voor de opvoering van Nederlandse toneelstukken. In 1941 werd de
naam veranderd in Joodse Schouwburg en mochten er alleen joodse artiesten en musici
spelen, uitsluitend voor joods publiek. In 1942 vorderden de nazi's de schouwburg
als verzamelplaats, daarbij de Synagoge van de Portugees Israëlitische Gemeente
ontziend. Vele duizenden mannen, vrouwen en kinderen uit Amsterdam en omgeving
werden hiervandaan gedeporteerd naar het doorgangskamp Westerbork. Na de oorlog,
in 1962, werd op de binnenplaats een monument onthuld ter nagedachtenis van de
joodse slachtoffers. Na een grondige renovatie volgde in 1993 een indrukwekkende
gedenkwand. De 6700 familienamen die hierop te lezen zijn, symboliseren alle vermoorde
joden van Nederland. Een tentoonstelling op de eerste verdieping vertelt aan de
hand van foto's, documenten en video's hoe onder de Duitse bezetting joden geïsoleerd
werden en vaak via de Hollandsche Schouwburg en Westerbork naar concentratiekampen
werden gedeporteerd. Ook wordt aandacht besteed aan het onderduiken en verschillende
vormen van verzet. Verzetsmuseum Het Verzetsmuseum
is gevestigd in Plancius, in 1876 ontstaan als sociëteitsgebouw van de joodse
zangvereniging 'Oefening Baart Kunst'. Sinds 1999 biedt het gebouw onderdak aan
het Verzetsmuseum. In het museum proeft de bezoeker de sfeer van de oorlogsjaren
tijdens zijn wandeling door het Nederland van vóór, tijdens en net
ná de Tweede Wereldoorlog. Een decor van nagebouwde straten en wandvullende
kleurenfoto's wordt gecombineerd met originele voorwerpen en beeld- en geluidsmateriaal.
Te zien is hoe de sfeer gedurende de bezetting steeds grimmiger werd. Onderdrukking
en verzet werden daarentegen ook steeds merkbaarder. Hulp aan onderduikers, de
illegale pers en het vervalsen van papieren werd een dagtaak voor een gedeelte
van de Nederlandse bevolking. Hun persoonlijke verhalen illustreren de dilemma's
en de keuzes waar zij en anderen voor stonden. Naast de vaste opstelling heeft
het Verzetsmuseum jaarlijks bovendien zo'n vijf wisselexposities. Joods
Historisch Museum Vier gerestaureerde zeventiende en achttiende
eeuwse Hoogduitse synagogen aan het Jonas Daniël Meijerplein verschaffen
een uniek onderdak aan het Joods Historisch Museum in het hartje van de vroegere
joodse buurt. Moderne constructies maken symbolische verbindingen tussen de historische
gebouwen; verbindingen die blijvend herinneren aan de breuk in de joodse cultuur,
ontstaan door de Tweede Wereldoorlog. Het museum laat de veelzijdigheid van het
jodendom zien. Religie, cultuur en geschiedenis van de joden in Nederland staan
daarbij centraal, een geschiedenis die ook tijden van voorspoed heeft gekend.
Jaarlijks organiseert het museum een aantal wisselende tentoonstellingen. De succesvolle
kindertentoonstelling 'In Mokum staat een huis' is uniek in zijn soort en gaat
over de levende joodse cultuur. Kinderen en volwassenen krijgen een veelzijdig
beeld van wat joods zijn is en zullen ontdekken dat er naast verschillen ook veel
overeenkomsten zijn met hun eigen leefwijze en tradities. Het huis is speciaal
gemaakt voor kinderen van acht tot twaalf jaar, maar iedereen is er welkom. Aangenaam
kennismaken! Redactie
Maartje Pronk woensdag
9 april 2003 Persbericht Nieuw
toeristisch kwartier in centrum hoofdstad Steeds
meer toeristen bezoeken Amsterdamse Plantage Ruim
2,3 miljoen mensen brachten vorig jaar een bezoek aan een of meer culturele attracties
in de Amsterdamse Plantage, een groei van 8,8% ten opzichte van 2001.De Plantage
is een gebied dat ligt in de oostelijke binnenstad van Amsterdam. Onder de bezoekers
relatief veel gezinnen (ouders en grootouders) met (klein-)kinderen en scholieren. De
cijfers zijn afkomstig van het samenwerkingsverband Plantage aan het Water. Zeventien
cultuurattracties in de Amsterdamse Plantage hebben de handen ineengeslagen om
dit deel van de oostelijke binnenstad te promoten als nieuw toeristisch kwartier
van Amsterdam. Dit in aanvulling op de Grachtengordel en het Museumplein, die
beiden meer bezoekers trekken. Jaarlijks komen ruim zeven miljoen toeristen
naar de Grachtengordel, zo blijkt uit cijfers van VVV Amsterdam Tourist Board.
Het Museumplein met drie grote attracties telde in 2002 drie miljoen bezoekers
(2001: 2,7 miljoen). De zeventien bezienswaardigheden zijn ook voor het onderwijs
aantrekkelijk. In 2002 wisten zo'n 200.000 scholieren/studenten hun weg naar de
instellingen te vinden, acht procent van het totaal aantal bezoekers in 2002.
In 2001 lag dat aandeel nog op 7,5%. In dat opzicht voert de Plantage de lijst
van toeristische kwartieren in Amsterdam aan. Plantage
aan het Water De Plantage is een gebied dat zich door de eeuwen
heen heeft ontwikkeld tot een buurt met veel rust, ruimte, groen en water. Daarnaast
is het een gebied met vele culturele attracties, waarmee de ontstaansgeschiedenis
van de Plantage wordt verteld. De combinatie natuur & cultuur is hier uniek.
Om dat onder de aandacht te brengen van een breed (inter-)nationaal publiek, hebben
(inmiddels) zeventien attracties zich op initiatief van VVV Amsterdam Tourist
Board verenigd in het samenwerkingsverband Plantage aan het Water. Bredere
samenstelling De ambitie om uit te groeien tot nieuw toeristisch
kwartier van de Amsterdamse binnenstad sluit aan bij het economische en cultuurtoeristische
beleid van de gemeente Amsterdam. Het Museumplein en de Grachtengordel trekken
vooral internationale volwassen toeristen zonder kinderen uit de hogere sociale
klassen. De gemeente streeft een bredere toeristische samenstelling na en wil
bovendien andere delen van het centrum toeristisch ontwikkelen. Amsterdam is van
mening dat de oostelijke binnenstad toeristische potentie heeft en wil daar beter
gebruik van maken, zodat de buurt economisch wordt gestimuleerd. Spannende
kick off Om de Plantage toeristisch op de kaart te zetten, organiseert
Plantage aan het Water dit jaar voor het eerst een spannend, gezamenlijk evenement.
Het samenwerkingsverband bestaat uit: . De Burcht-Vakbondsmuseum;
· Hortus Botanicus Amsterdam; · Joods Historisch Museum
& Hollandsche Schouwburg; · Koninklijk Instituut voor de Tropen
(Tropenmuseum & Kindermuseum); · Museum EnergeticA; ·
Natura Artis Magistra (Zoo, Planetarium, Geologisch Museum, Aquarium); ·
Nederlands Scheepvaartmuseum Amsterdam; · Wetenschapsattractie NEMO
· Portugees Israëlitische Gemeente (Synagoge); ·
Vereniging Museumhaven Amsterdam; · Verzetsmuseum; · Zoölogisch
Museum van de Universiteit van Amsterdam. Redactie
Maartje Pronk
vrijdag 4
april 2003 Persbericht Redactie
Maartje Pronk woensdag
2 april 2003 Stichting
de Goede Plantage Uitbreiding
Artis:
hé, er ligt een buurt omheen! In 1986 kreeg
Artis het terrein aan de Doklaan ter beschikking voor uitbreiding van de dierentuin.
De uitbreiding zou nodig zijn om Artis beter te laten renderen en de dieren meer
ruimte te geven. Om de kwaliteit van de buurt te waarborgen, werden in het bestemmingsplan
wel voorwaarden verbonden aan deze gift. Die voorwaarden willen Artis en gemeente
nu ter discussie stellen. De uitbreiding zou uitsluitend gebruikt worden
voor dierentuinfuncties, er zou een parkeergelegenheid komen voor hooguit 400
auto's, Artis mocht het terrein maar beperkt bebouwen en het groene karakter van
de buurt zou behouden blijven. Op de sfeerimpressies van Artis zag de uitbreiding
er uit als ware het de hof van Eden. De sfeerimpressies ten spijt, het resultaat
viel bitter tegen. Voor de eerste twee fasen werd veel buurtgroen geofferd (164
bomen werden gekapt) en de mensen die langs de kade woonden, moesten verhuizen.
Het Aquartisgebouw kijkt uit op blinde muren en dienstgebouwen. Even verderop,
tegenover de Kalenderpanden, is de savanne eerder een modderpoel dan een wuivend
grasland. Daarnaast staat een massaal orecagebouw, ook te huur voor feesten en
partijen. Aangekomen bij de laatste fase, de plek van het huidige parkeerterrein,
blijkt dit alles niet genoeg. Artis heeft het terrein nogal kwistig bebouwd en
de toegestane bebouwing is op. Ook blijkt de uitbreiding niet de publiekstrekker
te zijn waarop Artis had gehoopt. De gemeente en Artis bedachten daarom een nieuw
plan. De meeste buurtbewoners zullen zich nog herinneren hoe de gemeente akkoord
ging met een enorme ondergrondse parkeergarage, zonder de gevolgen voor de buurt
te onderzoeken. Om de financiële nood te lenigen werd de bestemming dierentuin
wat ruimer opgevat. De garage zou openbaar worden en een projectontwikkelaar mocht
langs het water een enorm kantoorgebouw bouwen. Gelukkig werd dat laatste afgeblazen
wegens groot protest van de buurt. Inmiddels zijn er tussen Artis, gemeente
en de buurt weer wat gesprekken gaande over het vervolg. Duidelijk is dat de gemeente
een nieuw bestemmingsplan moet maken als men de derde fase wil ontwikkelen. Het
gemeentebestuur houdt nog vast aan het parkeergaragebesluit en is geneigd Artis
tegemoet te komen in haar wensen het terrein ook bovengronds half vol te bouwen.
Misschien speelt hierbij een rol dat de gemeente een hechte subsidierelatie onderhoudt
met Artis en tevens eigenaar is van de grond en de gebouwen. Maar als de gemeente
een bestemmingsplan herziet, moet zij een integrale afweging maken. Dat wil zeggen:
met alle partijen en belangen rekening houden. De gesprekken met Artis
en gemeente gaan vooral over de volgende onderwerpen: · Een grote zorg
is en blijft de omvang van de parkeergarage. De enorme capaciteit zal slechts
voor 10% door Artisbezoekers worden gebruikt. Door de openstelling voor publiek
gebruik zal de verkeersdrukte in de buurt verveelvoudigen. Volgens sommige berekeningen
krijgen we zelfs te maken met acht keer zoveel autoverkeer. · Voordeel
van een ondergrondse parkeergelegenheid is de grote terreinwinst. De buurt maakt
zich er sterk voor deze terreinwinst te delen door te voorzien in een postzegelparkje
langs de Plantage Kerklaan en een groene openbare waterkant. Voor dat laatste
lijkt nu ook Artis te kiezen en als de gemeente van goede wil is kan zij daar
vervolgens een aanlegsteiger plaatsen. Zo kunnen de mensen die er nu wonen daar
met hun schepen blijven liggen. Het postzegelparkje aan de Plantage Kerklaan lijkt
wat lastiger te liggen. De buurt heeft voorgesteld de rooilijn hier tien meter
naar achteren te verleggen zodat de overgang naar het Entrepotdok ruim en groen
blijft. Artis wil de rooilijn echter behouden en is hooguit bereid de bebouwing
hier een meter achter de rooilijn te plaatsen. · Wijzer geworden van
eerdere ervaringen zijn er vraagtekens bij de claims van Artis voor extra bebouwing.
Waarom een nieuw museumgebouw terwijl veel bestaande en monumentale ruimte op
het oude Artisterrein ongebruikt blijft? Opmerkelijk genoeg komt ook nu weer de
behoefte aan kantoorruimte om de hoek kijken. Artis wil 3000m2, dit keer voor
eigen gebruik, genoeg om het hele personeelsbestand (180 werknemers) aan een royale
extra bureauplek te helpen. Of zit ook hier weer een commercieel motief achter? Stichting
de Goede Plantage, www.goedeplantage.nl
Redactie
Maartje Pronk vrijdag
21 maart 2003 Persbericht Expositie
en presentatie van Art-abstract. AbstRacT Art-Abstract is een nieuwe groep abstract
werkende Nederlandse kunstenaars. De kunstenaars presenteren zich in een eerste
gezamelijke expositie in De Kapel op de Plantage Doklaan te Amsterdam. Art-abstract
wil een gezicht geven aan actuele abstracte kunst. Opvallend daarbij is de kwaliteit,
de kracht en de frisheid van het werk. Kunstenaars
van Art-Abstract: Harry Agema Schilderijen
Els Bannenberg Schilderijen Hilly van Eerten Grafiek en gemengde techniek
Fons Heijnsbroek Goaches Daan Lemaire Glassculpturen en schilderijen Gerben
van der Meer Schilderijen Mirjam de Nijs Beelden van steen Susan Ohler
Schilderijen Ben Vollers Schilderijen De
expositie is toegankelijk van za. 3 tot en met zo. 11 mei in 'De Kapel' Plantage
Doklaan 8-12, vlakbij Artis, te Amsterdam. Openingstijden: 13.00 - 21.00
uur. De opening is op 3 mei van 17.00 - 19.00 uur. voor meer informatie,
zie www.art-abstract.com Welkom! Redactie
Maartje Pronk
Correspondenten
Wij zijn altijd op zoek naar buurtcorrespondenten en buurtnieuws. Stuur je buurtbericht
per e-mail aan Buurt Online of meld je
aan als vaste correspondent! |