Plantage Online
Buurt Online

Plantage Online is een platform voor buurtbewoners van de Plantage. Colofon

 

Buurt Online

Nederland
Amsterdam

Nieuws

Laatste nieuws Teletext AT5
Parool
Plantage Weesperbuurt-krant
Uitagenda Zeeburg en Oost/Watergraafsmeer
Uitweb

Zeeburgnieuws
ZOWAT

Telegraaf
Volkskrant
NRC
De Groene Amsterdammer

Meer kranten

Omroepen


Handig

Algemeen

De Oostkant

Gemeente Belasting

Persoonlijke homepages

Andre Boelee
Johan R. van den Oever

Muziek

Ouderen

Gebouwen

ANDB-gebouw
Architecture in Artis
Artis Aquarium
Gebouw Plantage Lepellaan

Geschiedenis

Ons Amsterdam
Vereniging voor Heemkennis Ons Amsterdam

Plantagebuurt

Plantage aan het Water

Geschiedenis

Dossier Kraakactie Plantage Doklaan

Instituten

Amerika Instituut
Faculteit Scheikunde UvA
FoLLi
Nederlands Centrum voor IUCN
Hugo de Vries Centrum
OZSL
SISWO

Bands

Under Milk Wood

Kaarten

Plattegrond Plantage

Bedrijven

4Colour
ArtiVisuals
Cameo Media
Centrum voor Marketing
Desmet Studios
Analyses BV
Firma Limca
Grafisch Centrum Amsterdam
IBIS
Ingenieursbureau Balvers
Klapper Communications
Milieuboek
Motion Picture Film NV
SBS Broadcasting BV
Slooter & Partners Loopbaanadviseurs
STAP/Mobiel
Studio Plantage
TV Dits
V.O.F. Absurdo

Zoeken

Musea

Artis
Joods Historisch Museum
KIT Tropenmuseum
Nationaal Vakbondsmuseum
Verzetsmuseum
Zoological Museum/entomology
Zoological Museum/exhibitions
Zoological Museum/office

Bibliotheken

Library of the Dutch Entomological Society
Plantage Library
Artisbibliotheek

Restaurants

Restaurant Abe Veneto
Pizzeria Pasta Villa

Scholen

IVKO
ROC Amsterdam

 

 

 

dinsdag 21 april 2009

Persbericht

Zingt U Graag

Swingend Senioren Popkoor

15 mei 2009

voor meer informatie...>>Vergezel

Redactie Maartje Pronk

 

 

maandag 16 juni 2008

Persbericht

Verzet Museum

Drie meiden in verzet

Hannie Schaft en de zusjes Oversteegen

18 april - 7 december 2008

Expositie over het ‘meisje met het rode haar’ en de zusjes

met wie zij intensief samenwerkte in het verzet.

voor meer informatie..>>Verzetmuseum

Redactie Maartje Pronk

 

 

donderdag 14 februari 2008

Persbericht

Pasta Villa

Restaurant

14 februari 2008

Een gezellig onderkomen is het in Restaurant Pasta Villa

in de Plantage Kerklaan.

Waar de Pizza's en de Pasta's en gerechten ten over, een lust is voor

fijnproevers.

Op een afstand van honderd meter van dierentuin Artis.

voor meer informatie...>>Pastavilla

Redactie Maartje Pronk

 

 

woensdag 18 april 2007

Persbericht

Hortus Botanicus Amsterdam

Gerda Havertong leest voor

18 april 2007

Een spannend avontuur in Suriname met een mooie afloop in de Hortus.

Voor de allerkleinsten wordt in de Hortus op 18 april door Gerda Havertong voorgelezen uit een heel bijzonder nieuw prentenboekje "Woebie en Djoekie. De geheimen van het oerwoud". Kinderen van 3 tot 6 jaar kunnen om 14.00 uur komen luisteren naar dit spannende avontuur. Na het voorlezen kunnen de kinderen deelnemen aan het spel 'zingen en zaaien'.

Woebie is een creatie van de familie-uitgeverij Blue Roof Productions. Woebie is een eigenaardig klein beestje dat bijzondere avonturen beleefd. Inmiddels zijn er al 3 prentenboekjes van Woebie op de markt. Met hele lieve illustraties en leuke interacties worden kinderen meegenomen naar de wereld van kunst en cultuur. De boekjes zijn zowel in het Nederlands als Engels uitgebracht. En het nieuwste boekje van Woebie wordt nu zelfs in het Sranan Tongo uitgebracht. Op 18 april is ter ere van dit vierde boekje een voorleesmiddag in de Hortus. Gerda Havertong, zelf ook betrokken geweest bij de uitvoering van de Surinaamse versie van dit boekje, leest voor.

In "Woebie en Djoekie. De geheimen van het oerwoud" gaat Woebie met vriendje Djoekie en diens ouders op vakantie naar Suriname. Op een tocht door het oerwoud raken Woebie en Djoekie zoek. Ze worden opgevangen door de orchideeënkindertjes die daar voor de bloemen zorgen. Een papegaai brengt hen terug naar papa en mama. De pitjes die ze van hun nieuwe vrienden meekrijgen voor thuis blijken heel bijzonder te zijn!

De tekeningen van planten en bloemen in het boekje zijn gebaseerd op bestaande planten uit de Hortus. Ook gaat Woebie in het verhaal zelf op bezoek in de Hortus. Het boekje is te koop in de reguliere kinderboekwinkels en in de Hortuswinkel.

voor meer informatie...>>>Woebie

voor meer...>>deHortus

Redactie Maartje Pronk

 


dinsdag 10 oktober 2006

Persbericht

3e Plantage Filmfestival

Desmet

28 oktober 2006


Voor de derde keer organiseren de Vrienden van de Plantage in de voormalige bioscoop Desmet (Plantage Middenlaan 4a) op zaterdag 28 oktober vanaf 15 uur het Plantage Filmfestival, dat in 2006 samenvalt met het 15-jarig bestaan van de Plantage Poëzieprijs.

Om die reden is poëzie dit jaar het thema van het festival.

Vanwege het 15-jarig bestaan van de Vrienden van de Plantage is het Plantage Filmfestival alleen dit jaar gratis toegankelijk !

voor meer informatie...>>>VriendenvandePlantage

Redactie Maartje Pronk

 

 

maandag 22 mei 2006

Persbericht

FEEST

IN DE PLANTAGE

WEESPERBUURT

2 juli 2006

Bent u van mening dat u in een van de leukste en interessantste buurten van Amsterdam woont /werkt? Als u deze vraag bevestigend beantwoordt, is het wellicht een goed idee om nu uw agenda te pakken en ZONDAG 2 JULI alvast te reserveren.

Op die dag gaan we dat feit namelijk vieren!
In het WERTHEIMPARK
(start: 14.00 uur, finish: 18.00 uur).

Hoofdingrediënt van het feest is muziek. Er wordt een fraaie mix ten gehore gebracht door buurtgenoten-musici. Neem gerust uw kinderen mee; voor hen hebben we een aantrekkelijk programma samengesteld.
Behalve dat we elkaar als buurtgenoten tijdens het feest uitgebreid kunnen spreken, is deze dag ook bedoeld om relevante informatie over onze buurt te verstrekken. Bedrijven en instellingen kunnen daartoe voor een luttel bedrag een kraam huren. En natuurlijk zal er het nodige te drinken en te happen zijn.

Voor wat betreft de voortgang van de organisatie houden we u graag op de hoogte.

de Plantage-Weesperbuurtvereniging (namens deze: Janny Lok, janny.lok@planet.nl en Kees van den Hoek, cvandenhoek@zonnet.nl)
de Vereniging "Vrienden van de Plantage" (namens deze: Eelco van der Waals, evdw@dds.nl)

Met ondersteuning van:
het Wijkcentrum Oostelijke Binnenstad (wijkcentrum@wcob.nl)
de Stichting Welzijn Binnenstad (namens deze: Carolien Marsman: c.marsman@welzijnbinnenstad.nl)

Redactie Maartje Pronk

 



donderdag 22 september 2005

Persbericht

Open Ateliers

Plantage - Weesperbuurt

24 - 25 september 2005

Komend weekeind is het dan zover !!!
Open ateliers in de Plantage-Weesperbuurt.
De opening is zaterdag om 12.00 uur in de Mozes en Aäronkerk,

De ateliers zijn open van 13.00 - 18.00 uur.

LUCIA EPSKAMP EN LIA VAN HAM

exposeren in Atelier Nieuwe Achtergracht 53 '.
Telefoon; 020-6272344.

voor meer informatie...>>>LuciaEpskamp

Redactie Maartje Pronk

 

 

donderdag 23 juni 2005

Persbericht

O, Waterlooplein...

De oude Amsterdamse jodenbuurt

Joods Historisch Museum

24 juni - 4 september 2005

Gerard Johan Staller, Markt op het Jonas Daniël Meijerplein Amsterdam, aquarel en gouache, ca. 1930

Op donderdag 23 juni om 17.30 uur opent Jan Ruijter, voormalig coördinator van het Mozeshuis en de Mozes en Aäronkerk aan het Waterlooplein in Amsterdam, de tentoonstelling O, Waterlooplein… De oude Amsterdamse jodenbuurt.

Schilderijen, tekeningen, foto’s en filmmateriaal geven een beeld van de veranderingen in de buurt van ca. 1860 tot 1967. Tegelijkertijd laten zij zien hoe de verschillende makers naar de buurt keken.

Uilenburgersteeg in de richting van de Houtkopersburgwal, 1917. Collectie Gemeentearchief Amsterdam


De karakteristieke stadswijk rondom het Waterlooplein, met lange tijd een overwegend – maar niet uitsluitend – joodse bevolking, inspireerde vele kunstenaars.

Werken van onder andere Max Liebermann, Oskar Kokoschka en Johan Staller tonen het leven in de straten en steegjes. De manier waarop kunstenaars de oude jodenbuurt in beeld brachten is voor een groot deel afhankelijk van de tijd waarin ze leefden. Zo gaven kunstenaars halverwege de negentiende eeuw vaak een romantische voorstelling, terwijl hun collega’s uit begin twintigste eeuw de buurt juist realistisch verbeeldden.

Philip Mechanicus, Twee soldaatje spelende jongens, ca. 1956-1959. Collectie JHM

Een speciale plaats in de tentoonstelling heeft het werk van Cor Hund (geb. 1915). Hij maakte in de jaren dertig schilderijen en tekeningen van de buurt, waarin vooral kinderen en marktkooplui centraal staan. Met zijn kordate manier van tekenen, zonder overbodige details, maakte hij de sfeer in dit deel van Amsterdam tastbaar. Zijn schilderijen, die net als zijn tekeningen nooit eerder werden tentoongesteld, zijn onlangs door het Joods Historisch Museum aangekocht.

Tijdens de oorlog zijn er maar weinig afbeeldingen gemaakt van de oude jodenbuurt. Bekend zijn snelgemaakte kiekjes door anonieme fotografen. In de naoorlogse periode legden fotografen als Philip Mechanicus en Emmy Andriesse en de schilder Cor Dik de troosteloze aanblik van de half gesloopte huizen vast. Hoewel de sanering van de buurt al tientallen jaren voor de oorlog was begonnen, heeft het definitieve verdwijnen van de joodse bewoners de oude jodenbuurt voorgoed veranderd. Wat er na de oorlog overbleef, was de markt op het Waterlooplein, maar dan grotendeels zonder joodse kooplieden. In 1967 beleefde de markt voorlopig haar laatste dag op het Waterlooplein vanwege de bouw van de metro en later het Stadhuis-Muziektheater. Deze dag legde Ed van der Elsken vast in zijn film Het Waterlooplein verdwijnt.

voor meer informatie...>>>JoodsHistorischMuseum

Redactie Maartje Pronk

 

 

vrijdag 17 juni 2005

Persbericht

Wethouder Laetitia Griffith

geeft startsein

voor een spetterende zomer in Amsterdamse

Plantagebuurt

Fotograaf: Willem Poelstra

Van 21 juni tot 14 augustus

verrassend zomerprogramma bij 14 attracties en musea

Fotograaf: Willem Poelstra

Laetitia Griffith, wethouder Financiën en Economische Zaken van de Gemeente Amsterdam, heeft vandaag het startsein gegeven voor een spetterende zomer in de Amsterdamse Plantagebuurt. Uit honderd zomers en kleurrijk verklede kinderen, van de St. Barbaraschool uit Amsterdam en de Jan Hekmanschool uit Ouderkerk aan de Amstel, werd in het Scheepvaartmuseum een Zomerkoning en Zomerkoningin verkozen.

Fotograaf: Willem Poelstra

Onder de noemer ‘Plantage aan het Water’ organiseren 14 attracties en musea deze

zomer een reeks unieke activiteiten voor het hele gezin.

Van dinsdag 21 juni tot en met zondag 14 augustus, twee maanden lang, is er in de Plantagebuurt elke dag iets bijzonders te beleven. De activiteiten haken in op het toeristisch themajaar ‘Amsterdam, Stad aan het Water’. Ook bekendere attracties als Artis, NEMO, het Scheepvaartmuseum en het Tropenmuseum zullen hun bijzondere band met het water laten zien. Denk daarbij aan speciale (architectuur)rondleidingen, speurtochten, tentoonstellingen en workshops. Daarnaast zijn er aantrekkelijke kortingsacties. Uitgebreide informatie en een overzichtelijke kalender zijn te vinden in een gratis zomerkrant

voor meer informatie..>>>Plantage aan het Water

Redactie Maartje Pronk

 

 

donderdag 19 mei 2005

Persbericht

Stichting Museumnacht Amsterdam

presenteert Nachtsalon

Gabriel Rios en Toneelgroep Amsterdam

donderdag 2 juni 2005

Op donderdag 2 juni vindt in Amsterdam de volgende Nachtsalon plaats

in de Hortus in Amsterdam, voor één avond omgetoverd tot een Garden of Eden.

Programma:


Gabriel Rios

De nieuwe Belgische belofte Gabriel Rios laat zijn exotische sound klinken in de Hortus. De van oorsprong Puerto Ricaanse muzikant staat op het punt de wereld te veroveren met een temperamentvolle mix van salsa, latin, rap, dance en typisch Belgische pop.

Toneelgroep Amsterdam: Barry Atsma speelt Denne
Vanuit zijn eigen wereld bestookt Denne het publiek met zijn hoogstpersoonlijke levensfilosofie. Hoe een debiele jongen vecht tegen het beeld dat de buitenwereld van hem heeft. Een monoloog door Barry Atsma, bekend van Rozengeur & Wodka Lime en Finals.

Het Koor Helsinki
Helsinki is een nieuw Amsterdams a capella koor, samengesteld uit jonge kunstenaars uit allerlei disciplines onder leiding van componist/dirigent Finn Dubbelboer.

Rondleidingen & Salon Culinair
Laat je rondleiden door één van de oudste botanische tuinen ter wereld en laat je verrassen door meer dan 4.000 exotische planten en kruiden. In de Oranjerie worden de hele avond hapjes verkocht.

voor meer informatie....>>>> Nacht Salon

Redactie Maartje Pronk

 

 

woensdag 23 maart 2005

Persbericht

DE CAMPAGNE

'Prominent Pardon'

22 em 23 maart 2005

foto: Henny Vrienten dinsdagavond 22 maart met zijn gast uit Somalië.

Twee dagen en een nacht hebben de organisaties hard gewerkt om de gasten het gene te geven en doen beleven, dat het voor een ieder een warm moment is geweest, maar na de inzet van de velen die hebben mee gewerkt, is dit niet het einde, de strijd gaat door, om het moment te bereiken vraagt meer, een 'Prominent Pardon'.

voor meer foto's Nacht van de Vervanging (foto's Maartje)

Redactie Maartje Pronk

 

 

maandag 21 maart 2005

Persbericht

Nacht van de Vervanging

politici en BN-ers bieden onderdak aan

vluchtelingen

dinsdag 22 maart 2005

Dinsdag 22 maart organiseren verschillende vluchtelingenorganisaties 'De Nacht van de Vervanging'. Een aantal bekende Nederlanders en politici biedt onderdak aan uitgeprocedeerde vluchtelingen. Dit doen zij om aandacht te vragen voor de situatie van de '26.000 vluchtelingen' die onder de oude vreemdelingenwet asiel hebben gevraagd (voor april 2001). Hiermee doen zij een beroep op de politiek om een een regeling te treffen voor deze groep.

Onderdak wordt gegeven door: Huub van der Lubbe, Rob Kamphues, Marion Bloem, Samira Abbos, Paula van der Oest, Frenk der Nederlanden, Thé Lau en Chris van der Heijden. Henny Vrienten.

En uit de politiek door: Karina Schaapman (PvdA), Godelieve van Heteren (PvdA), Marijke Vos (GL), Ronald Schönberger, Netty Gelijsteen en Jupijn Haffmans (Amsterdam Anders/De Groenen).,
Bij de avondmaaltijd zullen ook aanwezig zijn: Jan Terlouw, Karel Glastra van Loon, Karin Spaink, Geert Mak, Anja Meulenbelt, Lydia Rood, Kees Schaapman en David Lammers. Zij zullen ook hun bijdrage leveren aan het programma.
Foppe de Haan, Jeroen Krabbe, Bettine Vriesekoop en Sietze van der Zee kunnen deze nacht helaas niet maar hebben wel hun bereidheid geuit in de toekomst mee te werken aan de campagne "Prominent Pardon"

Start Nacht van de Vervanging: dinsdag 22 maart 19.00 uur Plantage Doklaan 12
Maaltijd + leiding programma Chris Keulemans

voor meer informatie ....>>>

Redactie Maartje Pronk

 

 

maandag 27 september 2004

Persbericht

Open Ateliers

Plantage - Weesper Buurt

25 en 26 september 2004

voor meer foto's Openateliers (foto's Maartje)

Redactie Maartje Pronk

 

 

vrijdag 24 september 2004

Persbericht

Open Ateliers

Plantage - Weesper Buurt

25 en 26 september

Het Open Atelierweekend wordt voor de achtste keer in de

Amsterdamse Plantage-Weesperbuurt georganiseerd.

De route loopt door de buurt langs de 42 kunstenaars en biedt een unieke kans om bij de kunstenaars in het atelier te kijken en uitleg te krijgen over hun manier van werken.

De centrale expositie is in de Mozes en Aaronkerk waar tijdens het Open Atelier weekend van iedere kunstenaar een werk te zien zal zijn.

Muzikale opening Zaterdag 25 september om 12.00 uur door "Los Dolores"in de Mozes en Aaronkerk. Het Openingswoord wordt gedaan door de Directeur van het Amsterdams Fonds voor de Kunst. Hr. Andries Mulder.

Openingtijden Ateliers, Zaterdag 13.30-18-00 uur - Zondag 12.00-18.00 uur

voor meer informatie ...>>>Oapw

Redactie Maartje Pronk

 

 

vrijdag 23 juli 2004

Persbericht

PRIKKEBEEN

22,23,24,25 juli 2004

De Prikkebeendagen in het Artis

insectarium

voor meer informatie...>>> Artis

Redactie Maartje Pronk

 

 

maandag 19 april 2004

Persbericht

Lezing: 'De Hortus, paradijs in de stad'

Woensdag 21 april 2004 aanvang 19.30 uur. Tuin open 18.30 uur.

In het kader van de expositie 'Epifyten, De klassieke Hortus als voedingsbodem voor hedendaagse kunst!' organiseert Stichting Epifyt een speciale avond in de oranjerie.

De Hortus, paradijs in de stad: Een lezing over geschiedenis van de Hortus Botanicus Amsterdam. Spreker Rob Aben is schrijver van het boek 'De omsloten tuin', waarin een wonderlijk middeleeuws type hortus wordt geanalyseerd, afgestoft en weer geherintroduceerd in de hedendaagse stad.
De Hortus wordt door hem bekeken als omsloten tuin in de stad, als 'hortus conclusus'. In de 17e eeuw had Amsterdam vele van dit soort tuinen. Ware paradijzen in een hectische en lawaaiige stad. Kleine buitenruimtes met een groot effect. In de lezing worden, indien mogelijk, linken gelegd tussen deze hortus conclusus en de door de kunstenaars gemaakte 'epifyten', zoals die momenteel te zien zijn in de Hortus.

Encyclopedie van de wereld: Na de lezing zal beeldend kunstenaar/verzamelaar
Erik Fens een deel van zijn 600 banden tellende ‘Encyclopedie van de wereld’ presenteren.

Aanwezigheid kunstenaars: Tijdens deze avond zijn veel van de deelnemende beeldend kunstenaars aanwezig voor toelichting op de getoonde werken.

Kaartjes: verkrijgbaar vanaf 3 april bij de kassa van de Hortus Amsterdam (6 euro, incl. tentoonstellingspublicatie en toegang tuin vanaf 18.30 uur).

Locatie: Hortus Botanicus Amsterdam / Plantage Middenlaan 2a / 1018 DD Amsterdam.

Meer informatie: www.dehortus.nl of epifyt@hotmail.com

Redactie Maartje Pronk

 

 

vrijdag 26 maart 2004

Persbericht

Epifyten

'De klassieke Hortus als voedingsbodem

voor hedendaagse kunst!'

Hortus Botanicus Amsterdam

3 april t/m 16 mei 2004

Veertien beeldend kunstenaars uit binnen- en buitenland geven hun visie op de natuur en nestelen zich tijdelijk in een eeuwenoude botanische tuin. In de tentoonstelling Epifyten, 'De klassieke Hortus als voedingsbodem voor hedendaagse kunst!' wordt de bezoeker uitgedaagd tot nadere bestudering van zowel kunst als natuur. Opening op vrijdag 2 april 2004 om 18.00 uur.

Kunstenaars en botanici zijn zich bewust van het feit dat, waar het gaat om schoonheid, historie en 'technisch vernuft', de natuur niet te overtreffen valt. In vergelijking met de evolutie van de natuur is het menselijk handelen - de cultuur - klein en nietig. De deelnemende kunstenaars bewegen zich expliciet op het snijvlak van deze twee begrippen: cultuur en natuur. Ze willen het publiek meevoeren in de fascinerende mix van schoonheid, dienstbaarheid, onmacht en verlangen. De veertien kunstwerken zijn als epifyten (gastplanten, als de hertshoornvaren en de orchidee, die leven op andere planten zonder hieraan voedsel te onttrekken) in de Hortus Botanicus te gast: zonder te parasiteren of zich op te dringen aan de natuur.

Van Merijn Bolink zijn tussen de echte planten de resultaten te zien van een manipulatieproces. Hij heeft als een verknipte tuinman getracht de bladeren van vorm te veranderen. Het resultaat is alsof uit een plant meerdere soorten ontspruiten. Guido Geelen liet zich inspireren door de oorspronkelijk medicinale oorsprong van de botanische tuin en bevestigt twee objecten in de vorm van een vijzel op een halfronde sokkel tegen een muur. Tussen de vormen verschijnt een menselijk hoofd als restvorm. Hij wil ons ervan bewust maken dat in het domein der planten, waar sommige soorten al een miljoen jaar geleden voorkwamen en andere weer 2000 jaar oud kunnen worden, de aanwezigheid van de mens betrekkelijk is. De video-installatie van Martin Riebeek doet een expliciet beroep op onze emoties. Anonieme mensen spreken een zin uit die zowel een cliché als een diepe waarheid bevat. Riebeek onderzoekt waar het kantelpunt ligt tussen aangenaam en onaangenaam. Wanneer dringt iemand binnen in een persoonlijk territorium? Wanneer begint liefde zich op te dringen? Wanneer wordt er een grens overschreden? Mensen als epifyten en parasieten zou je kunnen zeggen. Otobong Nkanga toont een installatie waarin het blad van de palmboom (leverancier van brood, wijn, olie en bouwmateriaal) wordt vergeleken met een uitgestrekte hand (latijn: palma). De holle stam van de aluminium en plastic palm is gevuld met aarde en uit de openingen groeien diverse planten: epifyten. Ze draait in haar kunstwerk het tentoonstellingsconcept om: haar kunstwerk is een voedingsbodem voor de natuur.

De tentoonstelling Epifyten is het eerste project van de Stichting Epifyt, die zich tot doel stelt de publieke belangstelling voor de relatie tussen kunst en natuur te vergroten. Men wil dit bereiken door het organiseren van culturele evenementen in botanische tuinen in Nederland en Europa. De tentoonstelling is samengesteld door de beeldend kunstenaars Peter van der Heijden, Harald Schole en Marc Volger.

Deelnemende beeldend kunstenaars: Hans van den Ban, Merijn Bolink, Erik Fens, Guido Geelen, Frank Halmans, Melle Hammer, Peter van der Heijden, Otobong Nkanga, Martin Riebeek, Maria Roosen, Harald Schole, Paul Vendel, Marc Volger, Monika Wiechowska.

Videoprogramma: Dennis Oppenheim, Fiona Tan, Kan Xuan.
Rondleidingen: iedere zondag 14.00 uur door de deelnemende kunstenaars en medewerkers van de Hortus.
Lezing: woensdag 21 april, 19.30 uur: 'De Hortus, een paradijs in de stad' door Rob Aben, mede-auteur van 'De Omsloten Tuin'. Tijdens deze avond zal verder beeldend kunstenaar/verzamelaar Erik Fens een deel van zijn collectie tonen en zijn de andere kunstenaars aanwezig voor toelichting op hun werk.
Publicatie: Bij de tentoonstelling verschijnt een publicatie over de getoonde werken, te koop bij de kassa.

De tentoonstelling wordt mede mogelijk gemaakt door: Hortus Botanicus Amsterdam, Amsterdams Fonds voor de Kunst, Mondriaan Stichting, Stichting VSB-fonds, Prins Bernhard Cultuurfonds, Werkgroep Kunst & Cultuur Oostelijke Binnenstad, Stichting Herinneringsfonds Vincent van Gogh.

Aanvullende Informatie tentoonstelling

Epifyten

Hortus Botanicus Amsterdam

Rondleidingen bij tentoonstelling Epifyten
Iedere Zondag 14. 00 uur
Tijdens de tentoonstelling wordt iedere zondag om 14.00 uur een rondleiding gegeven door één van de deelnemende kunstenaars, samen met een medewerker van de Hortus. Centraal staan verschillende facetten van de tuin en de gepresenteerde kunst.
Iedere Zaterdag 15.30 uur
De Hortus Amsterdam verzorgt tijdens de tentoonstelling iedere zaterdag om 15.30 uur een rondleiding over de in de Hortus voorkomende epifytische planten.

Videoprogramma (in samenwerking met Montevideo) in de Palmenkas
Van 2 t/m 16 april: Dennis Oppenheim (USA, 1938)
'take three' (13'30") 1971
'take two' (12') 1974

Dennis Oppenheim wordt beschouwd als één van de grondleggers van de conceptuele kunst. De oude videobanden van hem zijn een ontdekking. Ze zijn uit een periode dat de kunstenaar op directe wijze zijn verhouding met de wereld verkent. Een plantje wordt langzaam, geduldig en langdurig uit de grond getrokken.
Van 17 t/m 30 april: Fiona Tan (Indonesië, 1966)
'Linnaeus' Flower Clock' (17') 1998
Fiona Tan heeft de video 'Linnaeus' Flower Clock' gemaakt over het verstrijken van de tijd. In de registratie van de metamorfoses die de plant ondergaat - groei, bloei en verval - probeert ze 'de verloren tijd' te vangen. Alles om je heen verandert en blijft toch hetzelfde, alsof je de wereld steeds door een andere bril bekijkt.
Van 1 t/m 16 mei: Kan Xuan (China, 1972)
'Looking Looking Looking For' (2'42") 2001
De video's van de jonge Chinese kunstenaar Kan Xuan zijn onderzoekend. Waar sta je als mens in de wereld? Ben je een klein schepsel in een groot universum of een reus voor insecten? Een zwart spinnetje kruipt over het menselijk lichaam op zoek naar veiligheid.

Lezing 'De Hortus, een paradijs in de stad' in de Oranjerie
Woensdag 21 april, aanvang: 19.30 uur. Tuin open vanaf 18.30 uur.
kaartjes 6 euro (inclusief publicatie Tentoonstelling Epifyten)

Rob Aben, mede-auteur van 'De Omsloten Tuin' behandelt onder meer de geschiedenis van de botanische tuinen in Europa, de betekenis van de Hortus voor de stad en refereert aan de tentoongestelde werken.
Verder zal beeldend kunstenaar/verzamelaar Erik Fens een deel van zijn 600 banden tellende collectie 'Encyclopedie van de wereld' presenteren.
De deelnemende beeldend kunstenaars zijn aanwezig voor toelichting op de getoonde werken.

Gegevens tentoonstellinglocatie
Adres: Hortus Botanicus Amsterdam, Plantage Middenlaan 2ª, 1018 DD Amsterdam
Openingstijden: Ma t/m vrij: 9.00-17.00 uur, za/zo en feestdagen: 10.00-17.00 uur,
Entreeprijs (inclusief bezoek aan de Hortus): Volwassenen € 6.00, Kinderen 5 t/m 14 jaar: € 3.00,
Stadspas/CJP: € 3.00, groepen: € 4.00 p.p. (meer dan 20 personen, vooraf telefonisch aanmelden)

Stichting Epifyt: Roosmarijn Ubink en Eva von Stockhausen (projectcoördinatoren)
E-mail: epifyt@hotmail.com

voor meer informatie ..>>>> De Hortus

Redactie Maartje Pronk

 

 

dinsdag 21 oktober 2003

Persbericht

Naar de Nieuwe Wereld

De landverhuizers van Eugeen van Mieghem (1875-1930)

24 oktober 2003 t/m 22 februari 2004

in het Joods Historisch Museum

Eugeen van Mieghem, Joodse emigranten schepen in voor New York

Vanaf 24 oktober is in het Joods Historisch Museum de expositie Naar de Nieuwe Wereld. De Landverhuizers van Eugeen van Mieghem (1875-1930) te zien. Ongeveer honderd werken van de Belgische kunstenaar Eugeen van Mieghem worden getoond. Zijn tekeningen, pastels en schilderijen variëren van havengezichten tot cafétaferelen, maar laten vooral emigranten zien in de haven van Antwerpen een eeuw geleden. Vanuit deze havenstad vertrokken toen miljoenen mensen naar de Nieuwe Wereld, op zoek naar geluk. Onder hen bevonden zich honderdduizenden joden uit Oost-Europa en Rusland. De expositie in het JHM geeft met het werk van Van Mieghem, aangevuld met historisch materiaal, een beeld van de massale volksverhuizing naar Amerika. Erwin Joos, conservator van het Van Mieghem Museum in Antwerpen, stelde de tentoonstelling samen.

Dat er zich onder de emigranten zoveel joden uit Oost-Europa en Rusland bevonden was enerzijds het gevolg van het antisemitisme dat enorm was aangewakkerd na de moord op tsaar Alexander II (1881) en anderzijds door de heersende armoede. Joden werden verantwoordelijk gehouden voor deze sociale en economische crisis. Voortdurende onderdrukking en vervolging van joden leidden tot hun grootschalige vertrek naar het westen. Na een vaak wekenlange reis kwamen ze aan bij de grote havens van West-Europa. Antwerpen was een van de vertrekplaatsen naar hun einddoel, de Nieuwe Wereld.

Eugeen van Mieghem, Havenboefjes aan de Schelde

Eugeen van Mieghem groeide op in de haven van Antwerpen. Zijn moeder had hier een café, recht tegenover het terrein van de rederij Red Star Line. Deze rederij, die inspeelde op de vele migranten en goedkope tickets aanbood, verscheepte tijdens haar bestaan zo'n drie miljoen emigranten naar Amerika. Van Mieghem keek dagelijks uit op wat zich rondom de gebouwen van de Red Star Line afspeelde: de drukte op de kaden met de vele migranten, wachtend op hun vertrek of op de strenge medische keuring die ze moesten ondergaan. Dit maakte grote indruk op hem en inspireerde hem om te gaan tekenen. In vaak grillige houtskool- of krijtstreken gaf hij de hoop en weemoed van de landverhuizers treffend weer.

Foto van emigranten op de Rijnkaai in Antwerpen

Van Mieghems kunst werd door kunstcritici geprezen en vergeleken met kunstenaars als Kollwitz, Steinlen en Forain. Hoewel zijn oeuvre vanaf zijn dood in 1930 in de vergetelheid raakte, krijgt het de laatste jaren weer meer belangstelling. In 1983 werd de Stichting Eugeen van Mieghem opgericht en in 1993 het Eugeen van Mieghem Museum in Antwerpen. Verder waren er tentoonstellingen in het Ellis Island Immigration Museum in New York en in Duitsland en Engeland. Voor het eerst wordt nu in Nederland een expositie exclusief aan zijn werk gewijd.

Tegelijkertijd met Naar de Nieuwe Wereld is vanaf 24 oktober de tentoonstelling Gekocht en gekregen. Recente Aanwinsten Joods Historisch Museum te zien.

voor meer informatie.....>>> Joods Historisch Museum

Redactie Maartje Pronk

 

 

maandag 16 juni 2003

Persbericht

De Uitzinnige Zondag

Bij Amsterdam Centraal linksaf

Rond 11.00 uur was het al aardig druk bij de opstaphalte C.S. met kon

met de blauwe lijn van Canal Bus van halte naar halte op

Uitzinnige Zondag!

Met de Plantage passe-partout was het mogelijk achttien Cultuurattracties een

bezoek te brengen, bij elke ingang was een stempelpost, had men vijf stempels

vergaard dan kan men voor 15 juli nog een bezoek brengen bij een van de

andere Musea of Instellingen.

Aan de kade van de Museumhaven hielden Hans en Edwin zich bezig met het

verhitten van de klinknagels

De Museum Haven met zijn Kunstschatten

Schilderen aan de Steiger met zeer goede resultaten bovenste rij zesde vanaf links

werk van Casimir

Klim en Gluren bij Arcam

Een boom bij de ingang van de Hollandsche Schouwburg met de

groene plantage ballonnen

Men kon mee varen met een echt stoomschip Brunings

Op de Boulevard

Artis een mooi moment Moeder en kind

Kapitein Angelique in een wel heel bijzondere Canal Bus met de naam Cruyff

De groene mannen in de Plantage met daarachter het KIT Tropenmuseum

Redactie Maartje Pronk

 

 

woensdag 11 juni 2003

Persbericht

Uitzinnig veel voor de prijs van één

Uitzinnige Zondag in Amsterdamse Plantage-buurt

Knetterende Opening Uitzinnige Zondag in EnergeticA

De Amsterdamse wethouder H. Belliot (Cultuur & Zorg) verricht op 15 juni 2003 de officiële opening van Uitzinnige Zondag. Plaats van handeling is Museum EnergeticA, gevestigd in de voormalige Eerste Gemeentelijke Elektriciteitscentrale van Amsterdam aan de Hoogte Kadijk.

Op Uitzinnige Zondag pakken achttien cultuurattracties in en rond de Amsterdamse Plantage feestelijk uit met heel veel extra activiteiten, die allemaal kunnen worden bezocht op vertoon van een speciaal Plantage Paspoort (passe-partout).

De diverse attracties zijn op 15 juni met elkaar verbonden door speciale wandel-, fiets- en boottochten dwars door de Plantage, waar ook anderen inhaken op de speciale familiedag.

Museum EnergeticA
EnergeticA is een van de attracties die met extra activiteiten deelneemt aan Uitzinnige Zondag. Het museum laat zien dat energietechniek interessant en leuk is. In de monumentale machinehal, waar Uitzinnige Zondag flitsend en knallend zal worden geopend, draaien motoren en knetteren apparaten, terwijl in andere zalen houten wasmachines kreunen.

Gratis met Stadspas-junicheque
Uitzinnige Zondag wordt mede mogelijk gemaakt door de Dienst Maatschappelijke Ontwikkeling (DMO), de Dienst Economische Zaken, de Mondriaanstichting en de Kamer van Koophandel. Voor DMO is de Plantage-buurt als toeristisch kwartier belangrijk, aangezien de attracties die deel uitmaken van Plantage aan het Water zeer laagdrempelig zijn voor gezinnen met kinderen uit alle sociale lagen van de bevolking. Het is ook daarom dat Stadspas, onderdeel van DMO, een actie heeft rond Uitzinnige Zondag. Stadspashouders kunnen tegen inlevering van hun junicheque op zondag 15 juni gratis naar binnen bij de achttien attracties van Plantage aan het Water.

Bovendien kan met de Stadpas op Uitzinnige Zondag met veel korting een waterfiets worden gehuurd bij CanalBike. Er liggen waterfietsen klaar in de Plantage-buurt op 15 juni.

Uitzinnige Zondag is het eerste gezamenlijke evenement van het samenwerkingsverband Plantage aan het Water, waar de achttien attracties allemaal lid van zijn. Plantage aan het Water wil dit deel van de oostelijke binnenstad op de kaart zetten als nieuw toeristisch kwartier van Amsterdam, een beleid dat wordt ondersteund door de gemeente Amsterdam, VVV Amsterdam Tourist Board en de Kamer van Koophandel.

UitZinnige Zondag

Rond De Plantage in Amsterdam

Op zondag 15 juni 2003 is het feest in de Amsterdamse Plantage.

Op die dag organiseren achttien cultuurattracties in dit deel van de oostelijke binnenstad van Amsterdam

voor het eerst een Uitzinnige Zondag voor de hele familie.

Een 'Poepkraam' bij Artis

Jong en oud worden uitgenodigd voor een gezellige en leuke dag, die behalve uitzinnig ook zinnig en educatief wordt. Iedereen in het bezit van een speciaal Plantage Paspoort kan op 15 juni alle instellingen bezoeken die deel uitmaken van het samenwerkingsverband Plantage aan het Water. En dat alles voor één prijs, een prijs die bovendien lager ligt dan de gemiddelde prijs van een kaartje voor Artis, een van de deelnemers. De nog goedkopere kaartvoorverkoop start 17 april.

Dwars door de Plantage
Uitzinnige Zondag is speciaal bedoeld voor gezinnen (ouders en grootouders) met (klein)kinderen in de leeftijd tot 18 jaar. Bezoekers die de Plantage nog niet kennen maken meteen kennis met het unieke karakter van de buurt. De zeventien attracties zijn op 15 juni met elkaar verbonden via speciale routes dwars door de Plantage. Men kan wandelen, voor de helft van de prijs op een Watertaxi stappen of met 25% korting een fiets huren bij MacBike.

Passe-partout
De attracties zijn geopend van 10:00 tot 18:00 uur en allemaal toegankelijk op vertoon van een speciaal passe-partout. Dit Plantage Paspoort bevat tevens het overvolle dagprogramma. Zo vol dat de mogelijkheid is ingebouwd om binnen een maand ná 15 juni nog één instelling gratis te bezoeken.

Kaartverkoop
Kaartjes voor het speciale passe-partout zijn vanaf 17 april verkrijgbaar bij AUB Ticketshop, Leidseplein, telefonisch bij de Uitlijn (0900-0191, ¤ 0,40 pm) of via www.uitlijn.nl. Ook bij VVV-kantoren kunnen kaarten worden gekocht, net als bij de Reserveerlijn (0900-300 5000, ¤ 0,45 pm, of www.reserveerlijn.nl). (AUB en Reserveerlijn brengen een kleine toeslag in rekening per verkochte voucher.)
Vanaf de tweede helft van mei verkopen ook de deelnemende attracties passe-partouts. De kaarten zijn in de voorverkoop goedkoper dan op 15 juni zelf.

Een passe-partout geeft op 15 juni 2003 recht op entree bij alle aangesloten attracties en bovendien -onder voorwaarden- op één gratis bezoek ná 15 juni aan een van de instellingen die op Uitzinnige Zondag niet reeds werd bezocht.

Voor meer informatie: www.uitzinnigezondag.nl

Plantage aan het Water
Uitzinnige Zondag is de kick off van Plantage aan het Water. Zeventien cultuurattracties in en rond de Amsterdamse Plantage hebben de handen ineengeslagen om dit deel van de oostelijke binnenstad te promoten als nieuw toeristisch kwartier van Amsterdam. De Plantage is een gebied dat zich door de eeuwen heen heeft ontwikkeld tot een buurt met veel rust, ruimte, groen en water. Daarnaast is het gebied rijk aan culturele attracties, die de ontstaansgeschiedenis van de Plantage vertellen. De combinatie natuur & cultuur is hier uniek. Om dat onder de aandacht te brengen van een breed (inter-) nationaal publiek, hebben (inmiddels) zeventien cultuurattracties zich op initiatief van VVV Amsterdam Tourist Board verenigd in het samenwerkingsverband Plantage aan het Water. De attracties en de Plantage-buurt zijn bijzonder aantrekkelijk voor gezinnen (ouders en grootouders) met (klein)kinderen. Ook steeds meer scholieren weten hun weg naar de attracties te vinden.

Bredere samenstelling
De ambitie om uit te groeien tot nieuw toeristisch kwartier van de Amsterdamse binnenstad sluit aan bij het economische en cultuurtoeristische beleid van de gemeente Amsterdam. Het Museumplein en de Grachtengordel trekken vooral internationale volwassen toeristen zonder kinderen uit de hogere sociale klassen. De gemeente streeft een bredere toeristische samenstelling na en wil bovendien andere delen van het centrum toeristisch ontwikkelen. Amsterdam wil de oostelijk binnenstad meer een centrumfunctie geven, wat een economische impuls voor dit deel van de stad zal betekenen. Uitzinnige Zondag wordt mede daarom gesubsidieerd door de gemeente.

foto: NEMO

Bij Amsterdam Centraal linksaf

Het motto op 15 juni is 'bij Amsterdam Centraal linksaf' richting wetenschapsattractie NEMO, het grote groene gebouw in de vorm van een schip, dat ligt 'afgemeerd' bovenop de IJ-tunnel.

· NEMO richt onder andere de Waanzinnigste Wetenschapskade in waar tientallen organisaties laten zien hoe leuk wetenschap en technologie zijn. Het is slechts een van de vele extra activiteiten in, op en rond NEMO.
· Of men maakt op weg naar het Scheepvaartmuseum de sleepbootdag van Vereniging Museumhaven Amsterdam mee.
· In het Scheepvaartmuseum zelf vinden 'ren-je-rot-rondleidingen' plaats. Je kunt er een piratencursus volgen of luisteren naar een spannende verhalenverteller. Een unieke rondvaart aan boord van het honderd jaar oude stoomschip De Brunings behoort ook tot de mogelijkheden.
· Museum EnergeticA komt met een Knetterdag, waar de vonken vanaf vliegen. Ontsnappen kan alleen nog in de witkar.
· In het Vakbondsmuseum ondervind je aan den lijve wat kinderarbeid is. Ontdek hoe het is om te moeten bijdragen aan het gezinsinkomen in plaats van naar school te gaan en luister naar hoe de FNV daarover denkt. Zet je handafdruk tegen kinderarbeid of help mee een protesttapijt te knopen.
· In het Verzetsmuseum beleef je het verzetsverleden. Je maakt kennis met het verhaal van aansprekende (en sprekende) historische figuren.
· In het Joods Historisch Museum ga je op zoek naar wat joden en islamieten bindt. Er komt een Oriëntaalse kinderlounge, je kunt leren schrijven in het Hebreeuws of Arabisch, maakt henna-beschilderingen of bakt je eigen matzes. Dromen kan ook.
· Even stilstaan bij het verleden kan verder in de Hollandsche Schouwburg. In de Tweede Wereldoorlog gebruikten de Duitsers de toenmalige schouwburg als verzamelplaats voor joden op transport naar kamp Westerbork.
· Of volg het poepspoor bij Artis en in het Zoölogisch Museum van de Universiteit van Amsterdam. Je ontdekt dat poep niet eenvoudigweg afval is, maar essentieel voor de natuur. Raak je het spoor niet bijster, dan eindig je met de poepquiz.
· In de Hortus kan een speciale koffieroute worden gevolgd en zet de bezoeker zelf Turkse koffie of mierzoete Afrikaanse woestijnthee. Natuurlijke sieraden maken kan ook, net als zaaien voor de toekomst nabij de normaalgesproken verboden kraamkamer van een van de oudste botanische tuinen ter wereld.
· In het Tropenmuseum en Kindermuseum staat Afrika centraal. Een koninklijke verkleedpartij laat zien hoe het in een Ghanees paleis toegaat en voor de wat ouderen Hiv Hop, dat op z'n hip hop's aandacht vraagt voor de aidsproblemen in Afrika.
· De Synagoge, ook wel Snoge genoemd, van de Portugees Israëlitische Gemeente maakt bouwen aan de toekomst wel heel erg letterlijk op vaderdag

Plantage aan het Water: het andere centrum van toeristisch Amsterdam
Aangenaam kennismaken

Uit alle windstreken komen ze èn in grote getalen. Amsterdam heeft binnen- en buitenlandse toeristen veel te bieden. Musea en andere bezienswaardigheden lokken de (inter)nationale toerist vooral naar de grachtengordel of het Museumplein. Maar Amsterdam heeft veel meer mogelijkheden voor een zinnig en uitzinnig dagje uit, zoals in en rond de Amsterdamse Plantage. Achttien cultuurattracties in dit deel van de oostelijke binnenstad hebben de handen ineengeslagen om jong en oud kennis te laten maken met de schatten die de Plantage rijk is. Plantage aan het Water, zoals het samenwerkingsverband heet, krijgt vooral veel gezinnen met kinderen op bezoek. Maar ook steeds meer scholieren en studenten weten de weg naar de Plantage te vinden.

Vierhoek
Plantage aan het Water beslaat een vierhoek met als hoekpunten NEMO, Molen de Goyer, het Tropenmuseum en het Joods Historisch Museum. Het wordt omsloten door de zuidelijke IJ-oever, de Amstel en de spoordijk. Kenmerkend voor de buurt zijn de elementen groen, ruimte, rust en water.
Naast de natuur die je er treft, vind je er van alles over wetenschap en technologie en over de ontstaansgeschiedenis van dit deel van Amsterdam.

De oorsprong
De oorsprong van de Plantage ligt in 1662. Amsterdam beleefde haar Gouden Eeuw en groeide snel uit haar jasje. Een vierde stadsuitleg was noodzakelijk en dat zou in oostelijke richting zijn, zo wilde stadsbouwmeester Staets. Maar het rijke Amsterdam betaalde te hoge grondprijzen aan de toenmalige grondeigenaren, in de veronderstelling dit gemakkelijk terug te verdienen. Helaas stortte de economie in. Het duurde ruim tweehonderd jaar voordat de laatste stukjes grond waren verkocht. Hierdoor heeft ieder stukje oostelijke binnenstad zijn eigen ontstaansgeschiedenis en zijn eigen verhaal.

'Plantagie'
De Plantage werd verkaveld in parken en rechthoekige percelen, die alleen als siertuinen dienst mochten doen. Zo werd de 'Plantagie' een uiterst chique wandel- en uitgaansgebied. De restruimte tussen oude stad en Plantage werd ingericht als exotische artsennijtuin van de Universiteit van Amsterdam, de 'Hortus Medicus' (nu de Hortus) en het huidige Wertheimpark heette toen 'Het Bos'. Het duurde tot de tweede helft van de negentiende eeuw voordat er weer werd gebouwd. Vooral voor joodse inwoners, naast joodse arbeiders ook veel joodse elite en voor de snel rijkwordende diamantslijpers. Tot 1940 was bijna 65% van de Plantage-bewoners joods. Het Ausswitz-monument in het Wertheimpark is een van de plekken die herinnert aan wat er daarna gebeurde.

Culturele buren
In 1838 vestigde Natura Artis Magistra zich in de Plantage en Artis kreeg behalve de Hortus heel veel culturele buren met een verhaal. Plantage aan het Water wil dat verhaal vertellen en het gebied op de kaart zetten als nieuw toeristisch kwartier van Amsterdam. Die ambitie sluit aan bij het huidige economische en toeristische beleid van de gemeente Amsterdam. Zij wil meer spreiding van het toerisme over de binnenstad en wil meer mensen bereiken met haar cultureel erfgoed. Op die manier wil Amsterdam de centrumfunctie van de oostelijke binnenstad versterken. Een beleid dat ook aan de basis ligt van het grootschalige IJ-oeverproject van de gemeente en dat momenteel voor veel bouwactiviteiten zorgt, zoals rond Amsterdam Centraal Station.
De stad wil de band met het IJ weer herstellen, nadat die eind negentiende eeuw werd verbroken door de bouw van datzelfde Centraal Station. Met een beetje fantasie kun je concluderen dat Amsterdam na drieëneenhalve eeuw afrondt wat stadsbouwmeester Staets aan het einde van de Gouden Eeuw al wilde: uitbreiding van het centrum in oostelijke richting.

Een nadere kennismaking met de attracties

Wie het deelnemersveld van Plantage aan het Water overziet, laat zich gemakkelijk meenemen op een uitzinnige ontdekkingsreis langs de ontstaansgeschiedenis van de Plantage. De attracties vertellen over de Gouden Eeuw, waarin schepen van de Verenigde Oost-Indische Compagnie (VOC) afmeerden in de havens van weleer, terugkomend van of zich opmakend voor verre reizen. Ze vertellen over het ontstaan van de joodse gemeenschap in de buurt, verhalen over de Tweede Wereldoorlog en over de gevolgen daarvan. Illustreren de voortgang van wetenschap en technologie, om nog maar te zwijgen over de mogelijkheden om oog-in-oog te staan met wat exotische oorden allemaal te bieden hebben. Een nadere kennismaking.

De Hortus
Begonnen als 'Hortus Medicus' is dit een van de oudste botanische tuinen ter wereld. De Hortus werd in 1638 elders in de stad opgericht als kruidentuin voor Amsterdamse artsen en apothekers, maar verhuisde in 1682 naar de Plantage. Onderzoek naar medicijnen en kruidkunde waren belangrijk voor de algehele gezondheid, maar al snel groeide de Hortus ook uit tot lusthof en distributiecentrum. Economische gewassen als ananas en koffie vonden via de toenmalige Hortus hun weg naar de rest van de wereld. Maar de VOC nam niet alleen kruiden, specerijen en genotsmiddelen mee 'uit de Oost'. Exotische sierplanten uit zuidelijk Afrika, India, Nederlands-Indië, Australië en Japan bezorgden de Hortus wereldfaam.

Tegenwoordig is de Hortus een 'levend museum' met duizenden verschillende plantensoorten. In de buitentuin staan bomen waarvan sommigen meer dan honderd jaar oud, er is een rotstuin, er zijn vijverpartijen, bijzondere heesters, een naaldbos, een perk vol stinzenplanten en een rosarium. Het 'halfrond' met zijn strakke buxushaagjes geeft een idee van hoe de tuin er in de begindagen bij lag. De monumentale Palmenkas, waarin een deel van de beroemde cycaspalmencollectie te zien is, dateert uit 1912, de hypermoderne, architectonische 'drieklimatenkas' verscheen negentig jaar later. In de Mexicaanse cactuskas is een bonte verzameling grote en kleine cactussen te zien en in de 'educatieve' kas vind je veel gebruiksplanten, terwijl de tropische vlinders je om de oren vliegen.

Natura Artis Magistra
De bekendste attractie in de Plantage is Artis, een initiatief van de heren Westerman, Werlemann en Wijsmuller in 1838. Artis was de eerste jaren een genootschap, met name open voor de gegoede burgerij. Later mocht ook het 'gepeupel' de dieren komen bekijken, maar alleen met hemelvaartsdag en in september. Rond 1900 kwam daar verandering in en werd Artis echt voor iedereen toegankelijk.

Sommige gebouwen in Artis dateren nog van vóór de oprichting, zoals het Wolvenhuis, voorheen een herberg annex bordeel met de naam Eik en Linde. In de Plantage vind je nog steeds een gelijknamig café. Ook het Masmanhuisje, nu de verblijfplaats voor ibissen, stond er al toen de grond voor Artis werd aangekocht. Het was een sierlijk buitenhuisje voor Amsterdammers die elders in de stad woonden.
Veel Artisleden zaten in de scheepvaart of hadden op een andere manier met Indië te maken. Het leverde Artis dagelijks nieuwe dieren en fraaie uitheemse voorwerpen op. In de Tuin staan nog steeds twee levensgrote achttiende eeuwse boeddha-beelden, door kapitein Noordhoek Hegt vanuit Japan overgevaren en aan Artis geschonken.

Natura Artis Magistra bestaat eigenlijk uit vier bijzondere attracties. In de Dierentuin kan men duizenden dieren uit alle werelddelen bewonderen. Amfibieën, reptielen, vissen, vogels, zoogdieren, insecten. Er is een nachtdierenhuis, een kinderboerderij en een Aquarium met een levensecht koraalrif, een vloedbos en een Amsterdamse gracht. Ook vernieuwt de dierentuin zich voortdurend, zoals met de prachtige Afrika-savanne, de waterval, het speeleiland, de zeventig meterlange roofvogelvolière en het Zuid-Amerika-perk.
Artis is ook een sfeervolle Plantentuin. In de stijlvolle negentiende eeuwse tuin staan zowel eeuwenoude bomen als beelden van moderne kunstenaars. De planten en bomen komen uit de hele wereld. Plantensoorten die zich niet in ons klimaat thuis voelen, staan in prachtige kassen en verwarmde gebouwen. Nieuw is de kas met het tropische woud van Borneo.
In het Planetarium draait sinds kort 'Van Oerknal tot Olifant'. Hier maakt de bezoeker een spannende reis door ruimte en tijd en leert meer over het ontstaan van het leven. Andere programma's voor jong en oud zijn bijvoorbeeld 'Heelal in Beeld' en 'Sesamstraat'.
De expositie 'Genesis in Artis' in het Geologisch Museum laat met gesteenten, fossielen, computeranimaties en interactieve installaties zien hoe het onze aarde de afgelopen vier miljard jaar is vergaan. Ook zijn er in 'De Schatkamer van Artis' schitterende edelstenen te zien.

Zoölogisch Museum
Ook gevestigd in Artis is het Zoölogisch Museum van de Universiteit van Amsterdam. Het beheert zo'n vijftien miljoen objecten voor wetenschappelijk onderzoek en onderwijs. Aan de hand van de verzamelde dieren zijn vele nieuwe soorten beschreven en werden de verspreidingsgebieden van soorten in kaart gebracht. En nog altijd ontvangt de collectie jaarlijks honderden speurders op zoek naar nieuwe soorten. Een klein deel van de collectie is voor het publiek te zien in de tentoonstellingen die het Zoölogisch Museum organiseert in het aquariumgebouw van Artis.

NEMO
Een sprong van het Zoölogisch Museum van de Universiteit van Amsterdam naar NEMO aan het Oosterdok is minder groot dan het lijkt. Stap je NEMO binnen, dan stap je namelijk in de fascinerende wereld van wetenschap en technologie. Jong en oud gaan op ontdekkingsreis en maken spelenderwijs kennis met natuurwetenschappelijke fenomenen als zwaartekracht en elektriciteit, maken kennis met de geheime codes van DNA of met de soms verbazingwekkende werking van onze hersenen. Bezoekers kruipen bij NEMO in de huid van een scheikundige, maken kennis met spannende digitale ICT-technieken of ervaren de magie van metaal. In NEMO geldt slechts één regel: verboden af te blijven!
NEMO vindt haar oorsprong bij schilder/verzamelaar Herman Heijenbrock (1871-1948) die zich naast het schilderen van landschappen interesseerde voor industriële en technische processen en veel industrieels verzamelde. In 1929 richtte Heijenbrock het Museum van den Arbeid op waar hij voor het eerst exposeerde. In de jaren vijftig verhuisde het museum naar de Amsterdamse Rozengracht (later naar de Tolstraat) en werd vooral bekend als NINT, het Nederlands Instituut voor Nijverheid en Techniek. Begin jaren negentig zag het NINT haar inspanningen beloond om een nationaal centrum voor wetenschap en technologie te realiseren, waarna bovenop de IJ-tunnel het grote groene schip van de Italiaanse architect Renzo Piano verrees. NEMO werd (toen nog onder de naam newMetropolis) in 1997 geopend door Koningin Beatrix en is inmiddels uitgegroeid tot een begrip.

ARCAM
NEMO liet één ruimte ontworpen door de beroemde Italiaanse architect Renzo Piano onbenut. Het vrijstaande gebouw ging daarom over in de handen van ARCAM, Architectuur Centrum Amsterdam. Het is spectaculair verbouwd naar een ontwerp van de jonge Nederlandse architect René van Zuuk. ARCAM werd in 1986 opgericht in reactie op de beslissing om het Nederlands Architectuurinstituut in Rotterdam te vestigen. Sindsdien stimuleert ARCAM in Amsterdam het openbare debat over architectuur en stedenbouw met tentoonstellingen, debatten, het bulletin ARCAM NIEUWS en de site www.arcam.nl. ARCAM's nieuwe behuizing (vanaf zomer 2003) bevindt zich aan de Prins Hendrikkade, tussen NEMO en het Scheepvaartmuseum in en met Vereniging Museumhaven Amsterdam als aantrekkelijke naaste buur. Arcam trad in 2003 toe tot Plantage aan het Water. Nog voordat de cultuurattracties zich voor het eerst uitzinnig presenteerden.

Museum EnergeticA
Nog meer spannende energietechniek kom je tegen in Museum EnergeticA, gevestigd in de voormalige Eerste Gemeentelijke Elektriciteitscentrale van Amsterdam, een gebouw uit 1903. EnergeticA laat zien dat energietechniek interessant en leuk is. In het museum is industrieel erfgoed uit het energietechnisch vakgebied aanwezig. Zo kun je bij EnergeticA de verzameling vinden van onder andere de KEMA en van het Liftenmuseum uit Alphen aan de Rijn. Ook zie je hoe elektriciteitsapparatuur werkt voor opwekking, geleiding en distributie, antieke huishoudelijke apparaten en objecten voor toepassing van stadsgas. In de monumentale machinehal draaien motoren en knetteren apparaten, terwijl in andere zalen houten wasmachines kreunen en het licht van de booglampen zichtbaar wordt. Spannend allemaal!

Koninklijk Instituut voor de Tropen
De geschiedenis van het Koninklijk Instituut voor de Tropen (KIT) brengt ons terug naar 1864 als in Haarlem het Koloniaal Museum wordt opgericht. De collectie, bijeengebracht door Frederik W. van Eeden (vader van de beroemde schrijver), bestaat aanvankelijk uit allerlei wonderbaarlijke voorwerpen door Nederlanders meegenomen 'uit de Oost'. De collectie diende enerzijds voor wetenschappelijk onderzoek, anderzijds 'ter lehring ende vermaeck' van het Nederlandse publiek. Begin twintigste eeuw groeit het museum zodanig uit zijn jasje dat de collectie naar Amsterdam verhuist, alwaar Koningin Wilhelmina in 1926 het huidige onderkomen aan de rand van de Plantage opent. Het is op dat moment het grootste gebouw van het koninkrijk en kent een uitbundige bouwstijl met veel decoraties en symbolen die verwijzen naar de Nederlandse koloniale geschiedenis. Alleen al het monumentale gebouw is een bezoek waard.

Het KIT Tropenmuseum toont een andere wereld in het andere centrum van Amsterdam. Wandel van schatkamers vol Aziatische kunstschatten, via nauwe straatjes van een Arabische soek, naar de kleurrijke wereld van Latijns Amerika. Maak een tijdreis door het Nederlandse koloniale verleden, of luister naar het onweer boven de Afrikaanse savanne.
In het Tropenmuseum ook speciale jongerenspeurtochten; kids van 6 tot 12 jaar gaan op avontuur in een andere cultuur in hun eigen Kindermuseum. Verder bezit het KIT een eigen Tropentheater, met weemoedige Malinese troubadours, films uit India en vrolijke Cubaanse salsa. Allemaal te horen en te zien in de majestueuze Grote Zaal en de intieme Kleine Zaal van het theater. De Marmeren Hal wordt regelmatig verbouwd tot danstempel, dé plek voor spetterende salsafeesten.

Nederlands Scheepvaartmuseum Amsterdam
Het Nederlands Scheepvaartmuseum Amsterdam is gevestigd in 's Lands Zeemagazijn en gebouwd in 1656. Het robuuste, oude gebouw diende als opslagplaats voor zeilen, kompassen, touwen, wapens en drinkwater voor oorlogsschepen. De collectie van het Scheepvaartmuseum, die tot de belangrijkste ter wereld behoort, vertelt het verhaal van het Nederlandse maritieme verleden. Aan de steiger ligt een replica van het VOC-schip 'de Amsterdam' uit 1749. Aan boord maak je kennis met de schipper, de chirurgijn, de meid en de kok en proef je de sfeer van het verleden. Oorverdovende geschutsexercities, verrassend veelzijdig museumtheater, uiteenlopende wisselende tentoonstellingen (waaronder de kinderexpositie 'Schateiland') en het mooie filmtheater maken de rondreis compleet. Kom gauw aan boord voor een veelzijdig en zinnig dagje uit!

Vereniging Museumhaven Amsterdam
Niet alleen ten tijde van de VOC, maar ook in de daarop volgende eeuwen heeft de aanwezigheid van open water ervoor gezorgd dat Amsterdam werd aangedaan door een keur aan scheepstypen. Twintig van deze historische bedrijfsvaartuigen vormen tegenwoordig de collectie van Vereniging Museumhaven Amsterdam (VMA), sinds 1985 afgemeerd aan het Oosterdok aan de oostzijde van de IJ-tunnel. In de zeventiende eeuw bood het gebied plaats aan marinedokken en de scheepswerven van de VOC. Tot in de twintigste eeuw was het een centrum van bedrijvigheid voor de binnenvaart. De VMA bevindt zich tussen NEMO en het Scheepvaartmuseum, met als naaste buur ARCAM.

De twintig historische bedrijfsvaartuigen van de VMA zijn van vóór 1940. Van tjalk en klipper tot luxe motor en sleepboot. Op de kade staan oude werfgereedschappen en machines, waarmee nog regelmatig wordt gewerkt. De VMA wil de schepen door restauratie en onderhoud behouden voor nieuwe generaties en is steeds op zoek naar uitbreiding van haar collectie met zoveel mogelijk nieuwe scheepstypen, zodat een representatief beeld ontstaat van de oude binnenvaart. Bovendien kan het publiek getuige zijn van restauratie- en onderhoudsprojecten. Zowel op de kade als aan de steigers en aan boord van de schepen worden masten, gieken en zwaarden gemaakt, en vindt er ambachtelijk ijzerwerk en klein onderhoud plaats. Ook passanten met historische bedrijfsvaartuigen zijn welkom om voor een kortere periode af te meren in de haven aan het Oosterdok. De permanent afgemeerde schepen worden veelal bewoond door de eigenaren, die ieder nieuw lid verwelkomen.

De Burcht-Vakbondsmuseum
De geschiedenis van de Plantage met de scheepvaart en later vooral de opkomst van het diamantvak trok veel arbeiders naar het gebied. Een vakbondsmuseum misstaat dan ook niet in de Plantage. Het museum is gevestigd in De Burcht van Berlage, een historisch pand uit 1900, ontworpen door H.P. Berlage. De beroemde architect noemde het steevast 'zijn meest geslaagde werk', dat iets eerder werd geopend dan de bekendere Beurs van Berlage. Opdrachtgever was de Algemeene Nederlandsche Diamantbewerkersbond, op dat moment met circa 10.000 leden de grootste vakbond van ons land. Deze bond verrichtte onder voorzitterschap van Henri Polak baanbrekend werk.

Het Vakbondsmuseum (en het wetenschappelijk instituut Henri Polak) openden in 1991 hun deuren in het gebouw. Het schitterende trappenhuis, de monumentale bondsraadzaal en de bestuurskamer zijn in orginele staat en dus meer dan honderd jaar oud. Het museum belicht de geschiedenis en (culturele) betekenis van de Nederlandse vakbeweging. Ook vind je er historische attributen uit de gloriedagen van het Amsterdamse diamantvak, dat veel joden naar de Plantage deed trekken. Het Vakbondsmuseum organiseert verder tentoonstellingen, lezingen, film- en muziekvoorstellingen, excursies en stadswandelingen. Ook zijn er wetenschappelijke activiteiten op het gebied van arbeidsverhoudingen.

Portugees Israëlitische Gemeente (Synagoge)
Buiten de muren van de Portugees Israelietische Synagoge heerst de drukte van de moderne tijd. Binnen voel je nog de serene rust en authentieke sfeer van 350 jaar geleden. Beleef de rijke en boeiende historie van de Portugese joden die eind zestiende en in de zeventiende eeuw naar Nederland kwamen. Zij namen hun kennis en ervaring in overzeese handel mee en leverden zo een belangrijke bijdrage aan de Gouden Eeuw van de Republiek en aan de eerste multinationals, waaronder de VOC.

Ruim honderd jaar na de Spaanse inquisitie kwamen Portugese Israelieten, die weer als joden wilden leven en geloven, in groten getale naar Amsterdam. Daar vormden zij vanaf 1639 één joodse gemeente. Op 10 Menachem Aw 5435 (2 augustus 1675) werd hun synagoge (Esnoga of Snoge) feestelijk ingewijd. Het gebouw ademt nog steeds in alles de sfeer uit van de welvarende Portugees joodse gemeenschap toentertijd. Groots en trots van uitstraling.

In de Snoge worden ook nu diensten gehouden en huwelijken voltrokken, volgens de nog altijd oude tradities en gezangen. Vanaf de Teba (middenverhoging) leidt de Gazan (voorganger) de dienst en wordt er gelezen uit de Tora. De enige verlichting bestaat uit grote koperen kroonluchters met meer dan duizend kaarsen. In de lage gebouwen rondom de Snoge is onder andere de bibliotheek van het seminarium Ets Haim gevestigd, een van de belangrijkste joodse bibliotheken in de wereld. Tijdens de Tweede Wereldoorlog leeggeroofd, maar vrijwel compleet teruggevonden. Het auditorium van het Seminarium doet dienst als wintersynagoge. De Snoge is immers, net als in de zeventiende eeuw, onverwarmd.

Hollandsche Schouwburg
Van 1892 tot 1941 was de Hollandsche Schouwburg een belangrijk theater in de Amsterdamse Plantage-buurt voor de opvoering van Nederlandse toneelstukken. In 1941 werd de naam veranderd in Joodse Schouwburg en mochten er alleen joodse artiesten en musici spelen, uitsluitend voor joods publiek. In 1942 vorderden de nazi's de schouwburg als verzamelplaats, daarbij de Synagoge van de Portugees Israëlitische Gemeente ontziend. Vele duizenden mannen, vrouwen en kinderen uit Amsterdam en omgeving werden hiervandaan gedeporteerd naar het doorgangskamp Westerbork. Na de oorlog, in 1962, werd op de binnenplaats een monument onthuld ter nagedachtenis van de joodse slachtoffers.
Na een grondige renovatie volgde in 1993 een indrukwekkende gedenkwand. De 6700 familienamen die hierop te lezen zijn, symboliseren alle vermoorde joden van Nederland. Een tentoonstelling op de eerste verdieping vertelt aan de hand van foto's, documenten en video's hoe onder de Duitse bezetting joden geïsoleerd werden en vaak via de Hollandsche Schouwburg en Westerbork naar concentratiekampen werden gedeporteerd. Ook wordt aandacht besteed aan het onderduiken en verschillende vormen van verzet.

Verzetsmuseum
Het Verzetsmuseum is gevestigd in Plancius, in 1876 ontstaan als sociëteitsgebouw van de joodse zangvereniging 'Oefening Baart Kunst'. Sinds 1999 biedt het gebouw onderdak aan het Verzetsmuseum. In het museum proeft de bezoeker de sfeer van de oorlogsjaren tijdens zijn wandeling door het Nederland van vóór, tijdens en net ná de Tweede Wereldoorlog. Een decor van nagebouwde straten en wandvullende kleurenfoto's wordt gecombineerd met originele voorwerpen en beeld- en geluidsmateriaal. Te zien is hoe de sfeer gedurende de bezetting steeds grimmiger werd. Onderdrukking en verzet werden daarentegen ook steeds merkbaarder. Hulp aan onderduikers, de illegale pers en het vervalsen van papieren werd een dagtaak voor een gedeelte van de Nederlandse bevolking. Hun persoonlijke verhalen illustreren de dilemma's en de keuzes waar zij en anderen voor stonden. Naast de vaste opstelling heeft het Verzetsmuseum jaarlijks bovendien zo'n vijf wisselexposities.

Joods Historisch Museum
Vier gerestaureerde zeventiende en achttiende eeuwse Hoogduitse synagogen aan het Jonas Daniël Meijerplein verschaffen een uniek onderdak aan het Joods Historisch Museum in het hartje van de vroegere joodse buurt. Moderne constructies maken symbolische verbindingen tussen de historische gebouwen; verbindingen die blijvend herinneren aan de breuk in de joodse cultuur, ontstaan door de Tweede Wereldoorlog. Het museum laat de veelzijdigheid van het jodendom zien. Religie, cultuur en geschiedenis van de joden in Nederland staan daarbij centraal, een geschiedenis die ook tijden van voorspoed heeft gekend. Jaarlijks organiseert het museum een aantal wisselende tentoonstellingen. De succesvolle kindertentoonstelling 'In Mokum staat een huis' is uniek in zijn soort en gaat over de levende joodse cultuur. Kinderen en volwassenen krijgen een veelzijdig beeld van wat joods zijn is en zullen ontdekken dat er naast verschillen ook veel overeenkomsten zijn met hun eigen leefwijze en tradities. Het huis is speciaal gemaakt voor kinderen van acht tot twaalf jaar, maar iedereen is er welkom.

Aangenaam kennismaken!

Redactie Maartje Pronk

 

 

woensdag 9 april 2003

Persbericht

Nieuw toeristisch kwartier in centrum hoofdstad

Steeds meer toeristen bezoeken Amsterdamse Plantage

Ruim 2,3 miljoen mensen brachten vorig jaar een bezoek aan een of meer culturele attracties in de Amsterdamse Plantage, een groei van 8,8% ten opzichte van 2001.De Plantage is een gebied dat ligt in de oostelijke binnenstad van Amsterdam. Onder de bezoekers relatief veel gezinnen (ouders en grootouders) met (klein-)kinderen en scholieren.

De cijfers zijn afkomstig van het samenwerkingsverband Plantage aan het Water. Zeventien cultuurattracties in de Amsterdamse Plantage hebben de handen ineengeslagen om dit deel van de oostelijke binnenstad te promoten als nieuw toeristisch kwartier van Amsterdam. Dit in aanvulling op de Grachtengordel en het Museumplein, die beiden meer bezoekers trekken.

Jaarlijks komen ruim zeven miljoen toeristen naar de Grachtengordel, zo blijkt uit cijfers van VVV Amsterdam Tourist Board. Het Museumplein met drie grote attracties telde in 2002 drie miljoen bezoekers (2001: 2,7 miljoen).
De zeventien bezienswaardigheden zijn ook voor het onderwijs aantrekkelijk. In 2002 wisten zo'n 200.000 scholieren/studenten hun weg naar de instellingen te vinden, acht procent van het totaal aantal bezoekers in 2002. In 2001 lag dat aandeel nog op 7,5%. In dat opzicht voert de Plantage de lijst van toeristische kwartieren in Amsterdam aan.

Plantage aan het Water
De Plantage is een gebied dat zich door de eeuwen heen heeft ontwikkeld tot een buurt met veel rust, ruimte, groen en water. Daarnaast is het een gebied met vele culturele attracties, waarmee de ontstaansgeschiedenis van de Plantage wordt verteld. De combinatie natuur & cultuur is hier uniek. Om dat onder de aandacht te brengen van een breed (inter-)nationaal publiek, hebben (inmiddels) zeventien attracties zich op initiatief van VVV Amsterdam Tourist Board verenigd in het samenwerkingsverband Plantage aan het Water.

Bredere samenstelling
De ambitie om uit te groeien tot nieuw toeristisch kwartier van de Amsterdamse binnenstad sluit aan bij het economische en cultuurtoeristische beleid van de gemeente Amsterdam. Het Museumplein en de Grachtengordel trekken vooral internationale volwassen toeristen zonder kinderen uit de hogere sociale klassen. De gemeente streeft een bredere toeristische samenstelling na en wil bovendien andere delen van het centrum toeristisch ontwikkelen. Amsterdam is van mening dat de oostelijke binnenstad toeristische potentie heeft en wil daar beter gebruik van maken, zodat de buurt economisch wordt gestimuleerd.

Spannende kick off

Om de Plantage toeristisch op de kaart te zetten, organiseert Plantage aan het Water dit jaar voor het eerst een spannend, gezamenlijk evenement. Het samenwerkingsverband bestaat uit:
. De Burcht-Vakbondsmuseum;
· Hortus Botanicus Amsterdam;
· Joods Historisch Museum & Hollandsche Schouwburg;
· Koninklijk Instituut voor de Tropen (Tropenmuseum & Kindermuseum);
· Museum EnergeticA;
· Natura Artis Magistra (Zoo, Planetarium, Geologisch Museum, Aquarium);
· Nederlands Scheepvaartmuseum Amsterdam;
· Wetenschapsattractie NEMO
· Portugees Israëlitische Gemeente (Synagoge);
· Vereniging Museumhaven Amsterdam;
· Verzetsmuseum;
· Zoölogisch Museum van de Universiteit van Amsterdam.

Redactie Maartje Pronk

 


vrijdag 4 april 2003

Persbericht

Redactie Maartje Pronk

 

 

woensdag 2 april 2003

Stichting de Goede Plantage

Uitbreiding Artis:

hé, er ligt een buurt omheen!

In 1986 kreeg Artis het terrein aan de Doklaan ter beschikking voor uitbreiding van de dierentuin. De uitbreiding zou nodig zijn om Artis beter te laten renderen en de dieren meer ruimte te geven. Om de kwaliteit van de buurt te waarborgen, werden in het bestemmingsplan wel voorwaarden verbonden aan deze gift. Die voorwaarden willen Artis en gemeente nu ter discussie stellen.

De uitbreiding zou uitsluitend gebruikt worden voor dierentuinfuncties, er zou een parkeergelegenheid komen voor hooguit 400 auto's, Artis mocht het terrein maar beperkt bebouwen en het groene karakter van de buurt zou behouden blijven.

Op de sfeerimpressies van Artis zag de uitbreiding er uit als ware het de hof van Eden.

De sfeerimpressies ten spijt, het resultaat viel bitter tegen. Voor de eerste twee fasen werd veel buurtgroen geofferd (164 bomen werden gekapt) en de mensen die langs de kade woonden, moesten verhuizen. Het Aquartisgebouw kijkt uit op blinde muren en dienstgebouwen. Even verderop, tegenover de Kalenderpanden, is de savanne eerder een modderpoel dan een wuivend grasland. Daarnaast staat een massaal orecagebouw, ook te huur voor feesten en partijen.

Aangekomen bij de laatste fase, de plek van het huidige parkeerterrein, blijkt dit alles niet genoeg. Artis heeft het terrein nogal kwistig bebouwd en de toegestane bebouwing is op. Ook blijkt de uitbreiding niet de publiekstrekker te zijn waarop Artis had gehoopt. De gemeente en Artis bedachten daarom een nieuw plan. De meeste buurtbewoners zullen zich nog herinneren hoe de gemeente akkoord ging met een enorme ondergrondse parkeergarage, zonder de gevolgen voor de buurt te onderzoeken. Om de financiële nood te lenigen werd de bestemming dierentuin wat ruimer opgevat. De garage zou openbaar worden en een projectontwikkelaar mocht langs het water een enorm kantoorgebouw bouwen. Gelukkig werd dat laatste afgeblazen wegens groot protest van de buurt.

Inmiddels zijn er tussen Artis, gemeente en de buurt weer wat gesprekken gaande over het vervolg. Duidelijk is dat de gemeente een nieuw bestemmingsplan moet maken als men de derde fase wil ontwikkelen. Het gemeentebestuur houdt nog vast aan het parkeergaragebesluit en is geneigd Artis tegemoet te komen in haar wensen het terrein ook bovengronds half vol te bouwen. Misschien speelt hierbij een rol dat de gemeente een hechte subsidierelatie onderhoudt met Artis en tevens eigenaar is van de grond en de gebouwen. Maar als de gemeente een bestemmingsplan herziet, moet zij een integrale afweging maken. Dat wil zeggen: met alle partijen en belangen rekening houden.

De gesprekken met Artis en gemeente gaan vooral over de volgende onderwerpen:
· Een grote zorg is en blijft de omvang van de parkeergarage. De enorme capaciteit zal slechts voor 10% door Artisbezoekers worden gebruikt. Door de openstelling voor publiek gebruik zal de verkeersdrukte in de buurt verveelvoudigen. Volgens sommige berekeningen krijgen we zelfs te maken met acht keer zoveel autoverkeer.
· Voordeel van een ondergrondse parkeergelegenheid is de grote terreinwinst. De buurt maakt zich er sterk voor deze terreinwinst te delen door te voorzien in een postzegelparkje langs de Plantage Kerklaan en een groene openbare waterkant. Voor dat laatste lijkt nu ook Artis te kiezen en als de gemeente van goede wil is kan zij daar vervolgens een aanlegsteiger plaatsen. Zo kunnen de mensen die er nu wonen daar met hun schepen blijven liggen. Het postzegelparkje aan de Plantage Kerklaan lijkt wat lastiger te liggen. De buurt heeft voorgesteld de rooilijn hier tien meter naar achteren te verleggen zodat de overgang naar het Entrepotdok ruim en groen blijft. Artis wil de rooilijn echter behouden en is hooguit bereid de bebouwing hier een meter achter de rooilijn te plaatsen.
· Wijzer geworden van eerdere ervaringen zijn er vraagtekens bij de claims van Artis voor extra bebouwing. Waarom een nieuw museumgebouw terwijl veel bestaande en monumentale ruimte op het oude Artisterrein ongebruikt blijft? Opmerkelijk genoeg komt ook nu weer de behoefte aan kantoorruimte om de hoek kijken. Artis wil 3000m2, dit keer voor eigen gebruik, genoeg om het hele personeelsbestand (180 werknemers) aan een royale extra bureauplek te helpen. Of zit ook hier weer een commercieel motief achter?

Stichting de Goede Plantage,
www.goedeplantage.nl

Redactie Maartje Pronk

 

 

vrijdag 21 maart 2003

Persbericht

Expositie en presentatie van Art-abstract.

 

AbstRacT

Art-Abstract is een nieuwe groep abstract werkende Nederlandse kunstenaars. De kunstenaars presenteren zich in een eerste gezamelijke expositie in De Kapel op de Plantage Doklaan te Amsterdam. Art-abstract wil een gezicht geven aan actuele abstracte kunst. Opvallend daarbij is de kwaliteit, de kracht en de frisheid van het werk.

Kunstenaars van Art-Abstract:

Harry Agema Schilderijen
Els Bannenberg Schilderijen
Hilly van Eerten Grafiek en gemengde techniek
Fons Heijnsbroek Goaches
Daan Lemaire Glassculpturen en schilderijen
Gerben van der Meer Schilderijen
Mirjam de Nijs Beelden van steen
Susan Ohler Schilderijen
Ben Vollers Schilderijen

De expositie is toegankelijk van za. 3 tot en met zo. 11 mei in 'De Kapel'

Plantage Doklaan 8-12, vlakbij Artis, te Amsterdam.
Openingstijden: 13.00 - 21.00 uur.
De opening is op 3 mei van 17.00 - 19.00 uur.
voor meer informatie, zie www.art-abstract.com
Welkom!

Redactie Maartje Pronk

 

 

 

 

 

 

Correspondenten

  Wij zijn altijd op zoek naar buurtcorrespondenten en buurtnieuws. Stuur je buurtbericht per e-mail aan Buurt Online of meld je aan als vaste correspondent!

 

Wat te melden?

Een optreden, een ingezonden brief, een programma, een artikel? Stuur je buurtbericht aan de redactie!

Webcams

artiscam.com

Politiek

Amsterdam Anders/De Groenen
D66 Amsterdam
Mokum Mobiel
GroenLinks Amsterdam
GroenLinks Amsterdam Binnenstad
SP Amsterdam
CDA Amsterdam
Amsterdam Leeft

Teledock-Digitale werkplaatsen
VVD Amsterdam

ChristenUnie-Amsterdam
PvdA Amsterdam
PvdA Binnenstad

Amsterdam

020.pagina.nl
Amsterdam.nl
Amsterdam by Bite
dagjeamsterdam.nl
Visit-Amsterdam.nl
Amsterdam.Boogolinks.nl
Amsterdam Hotspots.nl

 

Welzijn

Milieucentrum Amsterdam
Wijkcentrum Oostelijke Binnenstad

 

Bibliotheek

Mediatheek Joods Historisch Museum

Buurten

Kadijken
Nieuwmarkt
Oosterparkbuurt
Weesperbuurt
Alle buurten

Uitgaan

Dansgroep Krisztina de Chatel
Desmet

Verenigingen

Botencomite Oude Entrepotdok
Botencomite Oude Entrepotdok
Stichting de Goede Plantage
Cooperatieve Vereniging Taxi
Nederlandstalige Tex Gebruikers Groep
Plantage Weesperbuurt Vereniging
Vereniging Vrienden van de Amsterdamse Hortus
VVE De Plantage
Weis

Hotel

Hotel Barbacan
Hotel Parklane Amsterdam
Hotel Lancaster
Hotel Rembrandt

Welzijn

Afscheidscentrum Sint Jacob
Fontis Amsterdam

Straten

Henri Polaklaan
Plantage Badlaan
Plantage Doklaan
Plantagekade
Plantage Kerklaan
Plantage Lepellaan
Plantage Middenlaan
Plantage Muidergracht
Plantage Parklaan
Plantage Westermanlaan

Parken

Wertheimpark

Cultuur

Willem Frederik Hermans

Amsterdam

020.pagina.nl

Handig

Nederlandse Spoorwegen
Plattegronden
Telefoongids
Wonen in Amsterdam

Onderwijs

Adminstratief Centrum UvA
Depart of Mathematics, Computer-science, Physics and Astronomy
Department of Molecular Cell Biology UvA
IVKO
Universiteit en Hogeschool Amsterdam

Godsdienst

Victory Outreach Kerk

Muziek
Schubert Stichting